مشاور نخست وزیر عراق: اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات کردستان در زمینه حل مشکل کردهای فیلی همکاری کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مشاور نخست وزیر عراق در امور کردهای فیلی گفت: مشکل کردهای فیلی در عراق نیازمند راە حلی ریشەای است و هنوز بخش بزرگی از مشکلاتشان حل نشدە است؛ لذا از دولت عراق و اتحادیە میهنی و حزب دمکرات کردستان خواستاریم کە در جهت حل و فصل مشکلاتمان با ما همکاری کنند.

بە گزارش کردپرس بە نقل از خندان طارق مندلاوی مشاور نخست وزیر عراق در امور کردهای فیلی  به صدای آمریکا گفت: کردهای فیلی مشکلات بسیاری دارند و هنوز بخش زیادی از خانوادەهای خسارت دیدە، خسارتی دریافت نکردەاند. کردەای فیلی مشکل شناسنامە دارند و هنوز هم احکام دوران بعث لغو نشدە است. احکامی کە بر اساس آن، اموال منقول و غیرمنقول کردەای فیلی ضبط شد.

اگرچه آمار دقیقی درباره شمار کردهای فیلی در دسترس نیست اما بر اساس آمار غیررسمی، جمعیت کردهای فیلی عراق نزدیک به دو میلیون نفر تخمین زده می شود که بیشتر آنها ساکن استانهای بغداد، واسط و کرکوک و دیاله هستند.

طارق مندلاوی افزود: لازم است راه حلی ریشه ای برای مشکلات کردهای فیلی یافته شود. از دولت عراق و اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان می خواهیم که در زمینه حل مشکلات کردهای فیلی از این جمعیت کُرد حمایت کنند.

کردهای فیلی از نظر قومیتی کرد هستند و از نظر مذهبی نیز مذهب شیعه دارند به عنوان یکی از اقلیتهای عراق به شمار آمدەاند و در استانهای بغداد و واسط، دو کرسی اقلیتهای شورای استانی را در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: کردهای فیلی بخش بزرگی از جمعیت منطقه رصافه بغداد را تشکیل می دهند و در منطقه کرخه نیز شمار زیادی از کردهای فیلی حضور دارند. بر این اساس کردهای فیلی تاریخ کهنی در بغداد دارند و بخش جمعیتی بزرگی در بغداد به شمار می آیند.

تفاوت قومیتی و مذهبی سبب شده است تا کردهای فیلی از سوی گروههای مسلح تندرو مورد هدف قرار گیرند. بویژه در مناطق سعدیه و مندلی در استان دیالی ده ها تن از کردهای فیلی به دست گروههای مسلح کشته شده اند.

طارق مندلاوی همچنین گفت: از 60 هزار قربانی که نام آنها در نهاد شهیدان عراقی ثبت شده است 15 هزار نفر کرد فیلی هستند. به عبارتی 25 درصد از کسانی که قربانی دست رژیم بعث بودند و نام آنها ثبت شده کردهای فیلی بودند.

اگرچه جمعیت کردهای فیلی در عراق تا نیم میلیون نفر تخمین زده شده است اما جایگاه احزاب کردی اقلیم کردستان در میان آنها ضعیف است و نتوانسته اند از آرای آنها برای کسب کرسی در بغداد استفاده کنند.

کد خبر 2772310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha