مشت های گره کرده باید باز شوند؛ برای حل مسائل حاضر به گفتگو هستیم

سرویس ترکیه - اردوغان در نشست هیات دولت ترکیه یک بار دیگر از طرح گفتگو و عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق استقبال کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از نشست هیات دولت این کشور، در واکنش به درگیری های اخیر میان مردم معترض ترکیه و مهاجران سوری، همچنین خشونت ها در مناطق مختلف ترکیه و شمال سوریه با بیان این که مشت های گره کرده باید باز شوند گفت که از هر 

اردوغان در سخنانی درباره تحولات سوریه گفت: «ما به‌عنوان همسایه‌ سوریه می‌خواهیم سوریه‌ای دموکراتیک و مرفه ببینیم، نه سوریه‌ای که تحت سلطه سازمان‌های تروریستی درگیر بی ثباتی است. ما می خواهیم سوریه مکانی امن برای میلیون‌ها نفری باشد که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. هر چه زودتر چنین فضایی به دست آید، برای همه، به ویژه مردم سوریه، بهتر خواهد بود. ما معتقدیم که باز کردن مشت های گره کرده در سیاست خارجی و همچنین در سیاست داخلی فایده زیادی دارد.»

مشت های گره کرده باید باز شوند؛ برای حل مسائل حاضر به گفتگو هستیم

اردوغان با استقبال از مذاکره برای حل درگیری های اخیر گفت: «البته برای این منظور مانند گذشته از ملاقات با هر کسی که لازم باشد خودداری نخواهیم کرد. ما منافع ترکیه را به عنوان مرجع در نظر خواهیم گرفت، با این حال اگر کسی با ما همراهی کند، ترکیه کشوری نیست که دوستان خود را رها کند.»

اردوغان در واکنش به حملات نژادپرستانه به خانه های مهاجران سوری در قیصریه، این اتفاقات را بازی های از پیش برنامه ریزی شده برای ایجاد آشوب در ترکیه دانست. او همچنین درگیری های متقابل در شمال سوریه را نیز نمایشنامه ای طراحی شده توسط نیروهای کرد در شمال و شرق سوریه توصیف کرد و از مردم خواست تا در دام چنین بازی هایی گرفتار نشوند.

مشت های گره کرده باید باز شوند؛ برای حل مسائل حاضر به گفتگو هستیم

اردوغان با اشاره به پایین آورده شدن پرچم ترکیه در مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه توسط شهروندان سوری خشمگین گفت: «دستانی که به سمت پرچم ما دراز شده اند را خواهیم شکست.

گفتنی است، در پی نا آرامی های اخیر در قیصریه و برخی دیگر از شهرهای ترکیه و خشونت علیه پناهجویان سوری، همچنین واکنش متقابل شهروندان در برخی شهرهای سوریه علیه نیروهای ترکیه ای، روز گذشته روزنامه الوطن چاپ سوریه  مدعی شد که مقامات ترکیه و سوریه در حال آماده سازی شرایط برای نشستن بر سر میز گفتگو هستند.» پیشتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ماه ژوئن از آمادگی دمشق برای عادی سازی روابط با ترکیه خبر داده بود. اردوغان  نیز در واکنشی متقابل گفته بود که هیچ مانعی بر سر راه برقراری رابطه میان آنکارا و دمشق وجود ندارد.

کد خبر 2772386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha