مسدود شدن سایت خبرگزاری مزوپوتامیا در ترکیه

سرویس ترکیه - دسترسی به سایت خبرگزاری مزوپوتامیا برای چهلمین بار مسدود شد.

به گزارش کردپرس، دسترسی به دامنه mezopotamyaajansi.net متعلق به خبرگزاری مزوپوتامیا (بین النهرین) در ترکیه برای جهلمین بار مسدود شد.

دسترسی به سایت اینترنتی این خبرگزاری با تصمیم دادگاه کیفری گوموشخانه مسدود شد.

گفتنی است، خبرگزاری مزوپوتامیا که در ابتدا فعالیت خود را در آدرس mezopotamyaajansi.com آغاز کرده بود، پس از 39 بار مسدود شدن، از چند ماه پیش در آدرس mezopotamyaajansi.net اخبار خود را منتشر می کرد. با مسدود شدن این آدرس از روز گذشته، مزوپوتامیا از طریق آدرس mezopotamyaajansi38.com در دسترس می باشد.

تاریخچه خبرگزاری مزوپوتامیا

خبرگزاری مزوپوتامیا (Mezopotamya Haber Ajansı) یک خبرگزاری قانونی در ترکیه است که به پوشش اخبار و مسائل مربوط به جامعه کردها و دیگر اقلیت‌های ترکیه و منطقه می‌پردازد. 

خبرگزاری مزوپوتامیا در سال 2017 تأسیس شد. این خبرگزاری به عنوان جانشین خبرگزاری دیها (DİHA) - که در سال 2016 توسط دولت ترکیه تعطیل شده بود- فعالیت خود را آغاز کرد. خبرگزاری دیها نیز به دلیل گزارش‌های خود درباره مسائل کردها و پوشش اخبار حقوق بشری تعطیل شد. هدف اصلی خبرگزاری مزوپوتامیا پوشش مستقل درباره مسائل کردها و دیگر اقلیت‌های ترکیه، گزارش نقض حقوق بشر، سرکوب‌های دولتی و مسائل اجتماعی و سیاسی است. این خبرگزاری تلاش می‌کند صدای اقلیت‌ها و افراد تحت فشار را به گوش افکار عمومی برساند و به عنوان یک منبع خبری مستقل و قابل اعتماد در ترکیه عمل کند.

خبرگزاری مزوپوتامیا به سه زبان ترکی، کردی کرمانجی و انگلیسی خبر منتشر می کند و به عنوان یکی از خبرگزاری های مرجع در تمام خاورمیانه شناخته می شود. 

سایت اینترنتی این خبرگزاری تا کنون 40 بار از سوی دستگاه قضائی ترکیه فیلتر شده است. خبرنگاران و کارکنان این خبرگزاری بارها مورد تهدید، بازداشت و محاکمه قرار گرفته‌اند. با این حال، این خبرگزاری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند تا اخبار و اطلاعات دقیق درباره کردها در خاورمیانه را منتشر کند. این خبرگزاری به احزابی چون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و دم پارتی نزدیکی ایدئولوژیک دارد. این خبرگزاری از سوی حکومت ترکیه همیشه متهم به حمایت و تبلیغ برای حزب کارگران کرد (PKK) و سازمان هایی چون یگان های مدافع خلق (YPG) می شود.

کد خبر 2773304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha