گنجو ارکال بازیگر پیشکسوت تئاتر و از منتقدان اردوغان درگذشت

سرویس ترکیه - گنجو ارکال بازیگر پیشکسوت تئاتر که پیشتر به دلیل توئیت انتقادی علیه اردوغان دادگاهی شده بود، درگذشت.

به گزارش کردپرس، گنجو ارکال هنرمند پیشکسوت و محبوب عرصه تئاتر ترکیه، بامداد امروز 31 جولای پس از مدت ها مبارزه با سرطان چشم از دنیا فرو بست. ارکال پیشتر به دلیل انتشار سه توئیت درباره مدارک تحصیلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، دادگاهی شده بود.

حساب شخصی گنجو ارکال در شبکه ایکس امروز با انتشار شعر «خداحافظ دوستان من» اثر ناظم حکمت شاعر پر آوازه ترکیه، خبر درگذشت ارکال را اعلام کرد.

گنجو ارکال بازیگر پیشکسوت تئاتر و از منتقدان اردوغان درگذشت

گنجو ارکال که بود؟

گنجو ارکال در 28 مارس 1938 در استانبول متولد شد. او در سال 1967 از دانشکده روانشناسی دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد. او فعالیت هنری خود در عرصه تئاتر را از سال 1957 آغاز کرد و در سال 1969 گروه تئاتر دوستلار را تاسیس کرد. ارکال در سال های فعالیتش تنها تئاتر سیاسی ساخت و به انتقاد از قدرت ها و روشنگری پرداخت. او آثار بسیاری از روشنفکران و منتقدان حکومت ها از جمله برتولت برشت، جان اشتاین بک، عزیز نسین، خلدون تانر، ناظم حکمت، اورهان آسِنا، ژان پل سارتر، رفیق اردوان، ماکسیم گورکی و... را به روی صحنه برد. 65 سال فعالیت هنری - سیاسی او حتی در سال های خفقان اعدام های 12 سپتامبر هم دچار وقفه نشد و به دلیل روشنگری هایش پای او بارها به دادگاه کشیده شد.

یکی از مهمترین آثار سیاسی ارکال تئاتر مستند سیواس 93 بود که او نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده داشت. ارکال این اثر را در ترکیه و اروپا به روی صحنه برد تا درباره فاجعه قتل عام سیواس روشنگری کند.

این هنرمند پیشکسوت در توئیت های مختلفی از رفتارهای اردوغان و حکومت ترکیه انتقاد کرد. در بین توئیت های او می توان توئیت هایی را که در حمایت از عمر فاروق گرگرلی اوغلو نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نوشته بود، مشاهده کرد. 

ارکال دو سال پیش به دلیل انتشار سه توئیت درباره مدارک تحصیلی اردوغان، دادگاهی شد. دادستان پرونده برای او خواستار 4 سال و 8 ماه مجازات حبس به اتهام توهین به رئیس جمهور شد.

پس از انتشار خبر صدور کیفرخواست بر علیه ارکال، هنرمندان بسیاری با انتشار هشتگ «گنجو ارکال تنها نیست» از او حمایت کردند. سلجوق یونتم بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلوزیون، با انتشار پستی درباره او نوشت: «زندگی شوخی بردار نیست؛ با جدیت باید این زندگی را زیست؛ درست مانند گنجو ارکال؛ ارکال تنها نیست.»

گنجو ارکال بازیگر پیشکسوت تئاتر و از منتقدان اردوغان درگذشت

گنجو ارکال هنرمند پیشکسوت و منتقد ترکیه در هنگام مرگ 86 سال داشت. 

کد خبر 2773476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha