کشته شدن یک کُرد دهوکی توسط نژادپرستان در استانبول به دلیل سخن گفتن به زبان کُردی

سرویس ترکیه - حکیم لقمان شهروند اهل دهوک به دلیل سخن گفتن به زبان کُردی در محله آکسرای استانبول مورد حمله نژادپرستانه بیش از ده مرد قرار گرفته و جان باخت.

به گزارش کردپرس، حکیم لقمان، ۴۵ ساله و اهل دهوک کردستان عراق، در یک حمله نژادپرستانه در محله آکسرای واقع در منطقه فاتح استانبول جان خود را از دست داد. این حمله شب گذشته رخ داد. لقمان، که توسط گروهی ۱۰ تا ۱۲ نفره مورد حمله قرار گرفت، در محل حادثه جان سپرد. پسرعموهای او، سعید محسن و شیخ بلال، نیز در این حادثه زخمی شدند. پس از این حمله نژادپرستانه، گروه مهاجم از محل حادثه متواری شد. جسد لقمان برای انجام کالبدشکافی به سازمان پزشکی قانونی منتقل شد.

توضیحات وکیل حکیم لقمان

برِیوان بارین، وکیل آسیب‌دیدگان، از انجمن حقوق دانان آزادی (ÖHD) درباره این حادثه گفت: «این حادثه در حدود ساعت ۱۱ شب گذشته اتفاق افتاده است. لقمان و پسرعموهایش از دبی به ترکیه آمده بودند و در کافه ای در مقابل هتل خود، در حال صرف غذا بودند. آنها در حالی که با یکدیگر به زبان کُردی حرف می زدند، توسط چهار نفر ناشناس مورد آزار کلامی قرار گرفتند. آنها پس از بروز مشاجره لفظی کوچک، از کافه خارج شدند و افراد متخاصم نیز محل را ترک کردند. پس از مدت کوتاهی آن 4 نفر در قالب یک گروه ۱۰ تا ۱۲ نفره به محل برگشتند. هنوز مشخص نیست که این افراد چه کسانی بودند و چه انگیزه‌ای داشتند. یکی از آنها با چاقو به حکیم لقمان حمله کرد. آمبولانس دیر رسید و لقمان در محل حادثه جان باخت. دو پسرعموی لقمان که زخمی شده بودند به اداره پلیس مراجعه کردند و در آنجا نیز مورد بدرفتاری قرار گرفتند. آنها در ساعت هایی که در اداره پلیس بودند، به غذا و آب دسترسی نداشتند و چهار بار مورد بازجویی قرار گرفتند.»

واکنش بکرهان

تونجر بکرهان رئیس مشترک حزب برابری و دموکراسی خلق ها (دم پارتی)، از طریق حساب رسانه‌ای خود نسبت به این حادثه واکنش نشان داد. بکرهان گفت: «قتل وحشیانه حکیم لقمان، شهروند اقلیم کردستان عراق، در استانبول به دلیل سخن گفتن به زبان کردی توسط ۱۲ نفر را محکوم می‌کنم. چاقویی که به قلب حکیم لقمان وارد شده، حمله‌ای به موجودیت همه کردهاست. زهرآلود کردن فضای سیاسی و اجتماعی می‌پردازد، سیاستی است که از سوی دولت‌ ائتلافی AKP و MHP اعمال می شود. حملات سازمان‌یافته در روزهای اخیر علیه کارگران کرد، زبان کردی، فرهنگ و موسیقی کردها همه و همه نتیجه سیاست های نفرت افکنانه این حکومت است.»

بکرهان با اشاره به رفتن گروه هایی از نژادپرستان به بازی آمد اسپور با ماسک یشیل (یک مامور نژادپرست عضو JİTEM که 8 شهروند کرد را به قتل رساند و متواری شد) گفت: «گروه هایی با ماسک JİTEM (دایره اطلاعات ژاندارمری) جرات خودشان را از این دولت می گیرند تا به بازی‌های فوتبال بروند. این فضای نفرت امروز باعث مرگ یک کرد دیگر شد. ما به دولت هشدار می‌دهیم؛ از اظهارات و اقدامات نژادپرستانه و شوونیستی خود دست بردارید و از ایجاد شکاف‌های اجتماعی بپرهیزید.»

کد خبر 2774783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha