شش کودک یک زندانی سیاسی کُرد به یک نوانخانه دولتی منتقل شدند

سرویس ترکیه - شش کودک یک زندانی سیاسی که قصد داشتند از مرز سمالکا (خاپور) عبور کنند، به یک نوانخانه دولتی در شرناخ فرستاده شدند.

به گزارش کردپرس، شش کودک که پدر آنها به دلایل سیاسی به زندان افتاده و مادرشان نیز به همین دلیل نمی تواند به ترکیه بازگردد، اجازه عبور از مرز سمالکا (خاپور) را پیدا نکردند و پس از چند روز نگه داشته شدن در پاسگاه دروازه مرزی به یک یتیم‌خانه دولتی در شرناخ فرستاده شدند.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، این کودکان متعلق به خانواده کُرد چلیک از منطقه کوپ (بولانیک) در موش هستند. آنها چهار روز در مرز سمالکا (خاپور) در سیلوپی شرناخ منتظر ماندند و اجازه عبور به آنها داده نشد. شب گذشته، این کودکان به سیلوپی و از آنجا نیز به نوانخانه ای دولتی در شرناخ منتقل شدند.

ساواش چلیک پدر این بچه ها در سال ۲۰۱۶ به دلیل دلایل سیاسی مجبور شد با همسر و شش فرزندش به سوریه مهاجرت کند. در سال ۲۰۲۲، هنگام تلاش برای رفتن به اروپا، در لبنان دستگیر و به ترکیه بازگردانده شد. چلیک پس از محاکمه در دادگاه، به زندان امنیتی دوملوپینار در ارزوروم فرستاده شد. پس از به زندان افتادن پدر، مادر کودکان نیز به دلایل سیاسی نتوانست به ترکیه بازگردد و کودکان آواره و بی‌سرپرست شدند.

شش کودک یک زندانی سیاسی کُرد به یک نوانخانه دولتی منتقل شدند

چهار روز انتظار در دروازه مرزی خاپور:

واصف چلیک عموی بچه ها چند روز پیش تلاش کرد کودکان را به کوپ بازگرداند. او به اقلیم کردستان عراق سفر کرد تا خواهرزاده‌هایش د-چ (16 ساله)، ز-چ (14 ساله)، ا-چ (12 ساله)، آ-چ (9 ساله)، ف-چ (10 ساله) و ف-چ (11 ساله) را که در آنجا بودند، به موش بازگرداند. به دلیل قدیمی بودن مدارک هویتی کودکان، آنها چهار روز در مرز خاپور نگه داشته شدند. پس از عدم اجازه عبور، چلیک همراه با کودکان در مرز خاپور گرفتار شدند.

شش کودک یک زندانی سیاسی کُرد به یک نوانخانه دولتی منتقل شدند

انتظار برای تطابق DNA:

پس از انتشار خبر، شب گذشته به عموی کودکان و خود کودکان اجازه عبور از مرز داده شد. کودکان به یک یتیم‌خانه تحت نظر وزارت خانواده و خدمات اجتماعی در مرکز شرناخ منتقل شدند. این کودکان تا زمانی که تطابق DNA با پدر زندانی‌شان انجام شود، در این یتیم‌خانه خواهند ماند. پس از تطابق DNA، کودکان به عمویشان تحویل داده خواهند شد.

کد خبر 2774850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha