سازمان ملل خواستار ارائه توضیحات از سوی ترکیه به دلیل بازداشت ۶ کودک در مرز خاپور شد

سرویس ترکیه - کمیته حقوق کودکان سازمان ملل درخواست ارائه‌شده برای ۶ کودک بازداشت‌شده در مرز خاپور را پذیرفت و از دولت ترکیه خواست تا دو هفته دفاعیه خود را ارائه کند.

به گزارش کردپرس، کمیته حقوق کودکان سازمان ملل درخواست ارائه‌شده برای ۶ کودک بازداشت‌شده در مرز خاپور را پذیرفت و از ترکیه خواست تا دفاعیه خود را در این زمینه ارائه دهد.

ساواش چلیک پدر این بچه ها در سال ۲۰۱۶ به دلیل دلایل سیاسی مجبور شد با همسر و شش فرزندش به سوریه مهاجرت کند. در سال ۲۰۲۲، هنگام تلاش برای رفتن به اروپا، در لبنان دستگیر و به ترکیه بازگردانده شد. چلیک پس از محاکمه در دادگاه، به زندان امنیتی دوملوپینار در ارزوروم فرستاده شد. پس از به زندان افتادن پدر، مادر کودکان نیز به دلایل سیاسی نتوانست به ترکیه بازگردد و کودکان آواره و بی‌سرپرست شدند.

چهار روز انتظار در دروازه مرزی خاپور:

واصف چلیک عموی بچه ها چند روز پیش تلاش کرد کودکان برادر زندانی اش را به کوپ بازگرداند. او به اقلیم کردستان عراق سفر کرد تا خواهرزاده‌هایش د-چ (16 ساله)، ز-چ (14 ساله)، ا-چ (12 ساله)، آ-چ (9 ساله)، ف-چ (10 ساله) و ف-چ (11 ساله) را که در آنجا بودند، به موش بازگرداند. به دلیل قدیمی بودن مدارک هویتی کودکان، آنها چهار روز در مرز خاپور نگه داشته شدند. پس از عدم اجازه عبور، چلیک همراه با کودکان در مرز خاپور گرفتار شدند. پس از 4 روز گرفتاری در مرز، کودکان به یک یتیم‌خانه تحت نظر وزارت خانواده و خدمات اجتماعی در مرکز شرناخ منتقل شدند.

سازمان ملل از ترکیه برای بازداشت ۶ کودک در مرز خاپور دفاعیه خواست

درخواست به سازمان ملل
به گزارش ژن نیوز، کورتولوش باش‌تیمار، مدیر بخش آسیایی سازمان Prisoners Defenders و شعله رجب اوغلو، وکیل دادگستری، این پرونده را به کمیته حقوق کودکان سازمان ملل بردند. آنها از کمیته حقوق کودکان سازمان ملل خواستند تا برای کودکان تدابیر فوری اتخاذ و به درخواست‌های فردی آن‌ها رسیدگی شود.

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل این درخواست را پذیرفت و به دولت ترکیه دو هفته فرصت داد تا دفاعیه خود را درباره این موضوع ارائه دهد. همچنین، این کمیته درخواست‌های فردی ارائه‌شده توسط وکلا را نیز قابل قبول دانسته و به دولت ترکیه فرصت داد تا ۶ مارس ۲۰۲۵ دفاعیه خود را ارائه دهد.

سازمان ملل از ترکیه برای بازداشت ۶ کودک در مرز خاپور دفاعیه خواست

رجب اوغلو: اولین درخواست پذیرفته‌شده علیه ترکیه
رجب اوغلو وکیل دادگستری در این باره گفت: «این اولین باری است که درخواست به کمیته حقوق کودکان سازمان ملل علیه ترکیه پذیرفته می‌شود. ما خواهان انتشار این تصمیم و ثبت روایت این کودکان هستیم. پدر این ۶ کودک در برابر چشم همسر و فرزندانش از لبنان به ترکیه منتقل شد و به مدت ۸۷ روز در مکانی نامعلوم تحت شکنجه قرار گرفت. سپس به شعبه مبارزه با تروریسم موش تحویل داده شد. او اکنون بیش از ۲ سال است که به‌طور ناعادلانه زندانی است. کودکانی که برای دیدار با پدرشان آمده بودند، به مدت ۴ روز بدون غذا و آب در مرز نگه داشته شده اند. درخواست به سازمان ملل نیز به همین ترتیب پذیرفته شد.»

کد خبر 2774944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha