فیدان: سازمان ملل در مواجهه با تهدیدات جهانی رهبری لازم را نشان نمی‌دهد

سرویس ترکیه - هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ناکامی این سازمان در رهبری جهانی انتقاد کرد و خواستار اصلاحات اساسی در ساختار تصمیم‌گیری و نظام مالی بین‌المللی شد.

به گزارش کردپرس، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، در جریان هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اجلاس «آینده» سخنرانی کرد. او در سخنرانی خود که به زبان انگلیسی انجام گرفت، تأکید کرد که جامعه بین‌المللی و سازمان ملل در حال عبور از یک آزمون تاریخی هستند و توانایی آن‌ها برای یافتن راه‌حل برای بحران‌ها و درگیری‌ها کاهش یافته است.

فیدان اظهار داشت که نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های جهانی در حال افزایش است و این شرایط، زمینه‌ساز رشد اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی می‌شود. او همچنین از سازمان ملل به دلیل این که در برابر تهدیدات رو به رشد، نقش رهبری خود را به‌درستی ایفا نمی‌کند انتقاد کرده گفت که به همین دلیل نیاز به یک ساختار جهانی مؤثرتر و فراگیرتر احساس می‌شود.

فیدان: سازمان ملل در مواجهه با تهدیدات جهانی رهبری لازم را نشان نمی‌دهد

فیدان خواستار اصلاحات گسترده در سازمان ملل، به ویژه در شورای امنیت، شد و جمله معروف رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تکرار کرد: «دنیا بزرگ‌تر از پنج کشور است.» او تأکید کرد که سازوکارهای تصمیم‌گیری در سازمان ملل باید دموکراتیک‌تر شوند و ابزارهایی برای جلوگیری از قطب‌بندی جهانی توسعه یابند. او همچنین تأکید کرد که امنیت و صلح جهانی نباید در اختیار «گروه کوچکی از کشورهای خاص» باقی بماند.

علاوه بر این، فیدان به نیاز فوری برای اصلاح ساختار مالی بین‌المللی اشاره کرد و گفت که تنها از این طریق می‌توان به اهداف توسعه پایدار دست یافت. او همچنین خاطرنشان کرد که ترکیه در هر پلتفرم بین‌المللی به تلاش‌های خود برای تحقق این اهداف ادامه خواهد داد.

فیدان: سازمان ملل در مواجهه با تهدیدات جهانی رهبری لازم را نشان نمی‌دهد

وزیر خارجه ترکیه از جامعه بین‌الملل خواست تا حمایت بیشتری از بانک فناوری سازمان ملل که تحت میزبانی ترکیه است، به عمل آورد. او همچنین استقبال خود را از «پیمان دیجیتال» اعلام کرد و آن را به عنوان راهی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی عنوان کرد.

در پایان، فیدان تأکید کرد که موفقیت این اجلاس، عزم جامعه جهانی را برای بازسازی سیستم چندجانبه‌گرایی تأیید خواهد کرد و پیمان آینده مسئولیت‌های مشترک جهانی را شکل خواهد داد.

کد خبر 2775607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha