برهم صالح: عراق تاب تحمل جنگ ندارد

برهم صالح، رئیس جمهور عراق ضمن هشدار نسبت به ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه، به اوضاع حساس عراق اشاره کرد و بیان داشت: «عراق همچنان به کمکهای اطلاعاتی بالاخص در انجام عملیاتهای ویژه ضد تهدیدات تروریستی نیاز دارد».

به گزارش کردپرس به نقل از خندان، برهم صالح که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ ریاست جمهوری عراق را بر عهده داشت، در یک نشست گفتگو در لندن که ازسوی الشرق الوسط ترتیب داده شده بود، به تفضیل به مسائل و چالشهای سیاسی و تاریخی عراق پرداخت.

سیمای جدیدی از خاورمیانه 

رئیس جمهور سابق عراق تا حد زیادی معتقد است که خاورمیانه وارد مرحله خطرناکی شده است و تحولات کنونی به آن "سیمای جدیدی" بخشیده است. دکتر برهم صالح بیان می‌کند: فاجعه بزرگی در راه است، ویرانکاری های انجام شده در غزه، اکنون گسترش یافته و لبنان را نیز دربرخواهد گرفت.

نگرانی برهم صالح همچنین به خشم فزاینده خیابان های عربی به دلیل تداوم چرخه مکرر تنشها و خشونت اشاره دارد اما در عین حال بر اهمیت "گذار از این دوران به پویایی های جدید که می‌تواند به رشد و ثبات منطقه کمک کند" تأکید کرد.

برهم صالح: عراق تاب تحمل جنگ ندارد

در سریع ترین زمان باید اقدام عملی انجام دهیم

وی اشاره کرد که اکنون در سریع ترین زمان باید اقدام عملی از جمله اتخاذ رویکردی متفاوت برای کاهش تنشها انجام دهیم تا حرمت خون همه مردم بی گناهی که در سال گذشته جان خود را فدا کردند، حفظ شود.

دیدار با سران سیاسی بغداد و واشنگتن

رئیس جمهور سابق عراق در چند هفته اخیر با تصمیم گیرندگان و سیاستمداران بغداد و واشنگتن دیدارهایی داشته و در این دیدارها درمورد چشم انداز بحران فلسطین و لبنان تبادل نظر کرده‌اند، وی اظهار کرد که علیرغم تهدیدات قریب الوقوع، نسبت به این بحرانها به ویژه تلاشهای مشترکی که برای آرامی اوضاع دیده می‌شود، خوشبین است.

تلاشها برای عادی سازی اوضاع تشدید شده است

وی گفت: آنچه امروز از محافل مختلف می شنوم این است که تلاشها برای آرام کردن سریع اوضاع تشدید شدەاست. من مطمئن نیستم که این به چیزی منجر شود، اما امیدوارم آتش بس اتفاق بیفتد. وی همچنین معتقد است که این جنگ متوقف خواهد شد و مردم می‌توانند بە خانەهای خود بازگردند، پس از آن باید به فکر پایان دادن به منازعات باشیم چون نباید با تجدید درگیری و تنشها به وضعیت پیشین بازگردیم.

عراق در دل طوفان است

دکتر برهم صالح معتقد است که عراق "با پیامدهای خشونت روبروست"، این کشور در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و در معادلات بن بست گیر کرده است، وی تصریح می‌کند که برخی جریانات قصد دارند اوضاع را به سمت وضعیت بدتری سوق دهند، با این وجود تصمیم برای جنگ به‌طور مشخص در دست دولتها است، نه هیچ طرف دیگری.

هیچ دو نفری در حمایت از هدف عدالت خواهانه اختلاف ندارند

وی با اشاره به جریان کمک های بشردوستانه از سوی جامعه مدنی و سازمان های دولتی به این دو کشور اظهار کرد که "در عراق هیچ دو نفری در حمایت از مسئله عدالت‌خواهانه اختلاف ندارند"، او همچنین تصریح کرد که عراقی ها نه تنها همدردی خود را ابراز می‌ کنند بلکه حمایت هم می‌کنند، این موضوع در مورد فلسطینی‌ها اتفاق افتاد و اکنون نیز در مورد لبنانی‌ها صدق می‌کند.

باید نسبت به تنشهای گستردە منطقەای هوشیار باشیم

آنچه نگرانی رئیس جمهور سابق عراق را تشدید می‌کند، دست و پا زدنهای برخی جریانات به سمت مشارکت در افزایش تنش و اقداماتی است که به سوی سطحی گسترده‌تر، خونین‌تر و چندجانبه‌تر صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: درست است که مسئلە بسیار جدی است، اما باید نسبت به یک تنش منطقه‌ای وسیع‌تر هوشیار باشیم، در حالی که عراق اکنون نیاز دارد تا از داغ‌ترین تیترهای خبری فاصله بگیرد.

خروج نیروهای آمریکا از عراق

برهم صالح پیش بینی می‌کند که رایزنی‌ها میان بغداد و واشنگتن درباره توافق برسر نقش ائتلاف بین الملل ادامه دار باشد، وی گفت: بله، توافقی با ائتلاف به ریاست آمریکا وجود دارد که احتمالاً در نشست بین محمد شیاع سودانی، نخست وزیر و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک، روی میز خواهد بود.

برهم صالح: عراق تاب تحمل جنگ ندارد

قرار بود توافقی برای تغییر ماموریت ائتلاف بین المللی و خروج تدریجی نیروهای آمریکا اعلام شود، اما به احتمال زیاد تحولات اخیر لبنان موضوع را به تعویق انداخته است و طبق گفته رئیس جمهور سابق این کشور، "مذاکرات ادامه دارد".

نیروهای آمریکایی نقش مهمی در شکست داعش داشته‌اند

برهم صالح گفت: نیروهای آمریکایی نقش مهمی در شکست داعش داشتند، اما کشورها خواستار حاکمیت کامل هستند و عراق نیز از این خواسته مستثنی نیست.

عراق هنوز به کمک اطلاعاتی نیاز دارد

اکنون توانایی نیروهای عراقی افزایش یافته و نظرات زیادی مبنی بر عدم نیاز به نیروهای خارجی وجود دارد، وی با این دیدگاه مخالف است و می‌گوید: وظیفه هنوز به انجام نرسیده است و به احتمال زیاد عراق هنوز به کمک اطلاعاتی، به ویژه در انجام عملیات های ویژه علیه تهدیدات تروریستی نیاز دارد.

کد خبر 2775768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha