توافق عراق و آمریکا برای تدوام حضور نیروهای ائتلاف در عراق تا سپتامبر ۲۰۲۶

ایالات متحد آمریکا و عراق اعلام کردند روابط میان این دو کشور یک رابطه  استراتژیک و راهبردی است و در ۱۲ ماه آینده ماموریت ائتلاف بین‌المللی علیه داعش پایان خواهد یافت و این ماموریت به مشارکت امنیتی دو جانبه تغییر خواهد کرد.

به گزارش کردپرس به نقل ازرسانه خبری خندان، آمریکا و عراق در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند دو کشور دارای روابط راهبردی که حاصل رایزنی‌ها و مذاکرات با رهبران ائتلاف بین‌المللی بر علیه داعش و کشورهای دوست می‌باشد، هستند. همچنین گفتگوهای جدی کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق در مدت ۹ ماه گذشته که مجدانه و حرفه‌ای در نشستهای جدی فعالیت کردند در خصوص چندین مورد با  هم به توافق انجامید.

به گزارش این بیانیه دو طرف در خصوص اتمام ماموریت عملیاتهای نظامی نیروهای ائتلاف در عراق که در مدت ۱۲ ماه آینده به پایان خواهد رسید یعنی حداکثر تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۵ و تغییر این ماموریت به مشارکتهای امنیتی دو جانبه به منظور حمایت از نیروهای عراقی و تداوم وجود فشارهای داعش، با هم به توافق رسیدند.

در این بیانیه اشاره شده است با توجه به این که عراق یک عضو اساسی ائتلاف است و به منظور ممانعت از بازگشت دوباره تروریستهای داعش در شمال شرق سوریه و همچنین با توجه به شرایط میدانی و رایزنی‌های میان عراق و آمریکا و اعضای ائتلاف، ماموریت نیروها نظامی ائتلاف  در عراق تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است کمیسیون عالی نظامی موظف به تدوین راهکارهای لازم برای دستیابی به مفاد فوق با توجه زمان و سازوکارهای اجرایی آنها است. ازجمله، اقداماتی به منظور تضمین امنیت مستشاران نیروهای ائتلاف در مدت گذرایی که در عراق حضور دارند و مطابق با قانون اساسی و قوانین عراق اقدامات عملی برای اجرای این وعده‌ها آغاز شده است.

عراق نیز به نوبه خود از حمایت نیروهای ائتلاف از نیروهای عراقی در مقابله با تهدیدات مشترک و تضمین شکست داعش در خاک عراق تشکر کرد و اعلام کرد که آمریکا از جمله کشورهایی است که در شرایط سخت در کنار عراق ایستاده است.

کد خبر 2775810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha