دلیل اهمال شهرداری و ریاست شورا در اجرای شیوه‌نامه جمع‌آوری سگ های بلاصاحب چیست؟

سرویس آذربایجان غربی- صادق توکلی مهر رییس شورای شهرستان ارومیه در خصوص حادثه مرگ کودک ٣ ساله در اثر حمله سگ های بلاصاحب گفت: شیوه‌نامه جمع‌آوری و نگهداری حیوانات از سطح شهر مدتی‌است که آماده شده و می‌بایست تاکنون در صحن شورا مطرح می شد، با این حال مرکز پژوهش و ریاست شورا باید عدم طرح آن را توضیح بفرمایند، همچنین شهردار ارومیه نیز به ویژه در مواردی که با جان شهروندان مرتبط است نباید معطل شیوه‌نامه و تقاضا و تأکید باشد .

به گزارش کردپرس، صادق توکلی مهر اظهار کرد: جهت استحضار افکار عمومی مردم عزیز ارومیه شایان ذکر است چند ماه پیش با چند نفر از همکاران عضو شورا از پناهگاه حیوانات بی‌صاحب شهرداری ارومیه بازدید کردیم. با عنایت به درک حساسیت موضوع، شخصاً با نمایندگان اداره دامپزشکی و نظام دامپزشکی، انجمن حمایت از حیوانات، معاونت خدمات شهرداری و مرکز پژوهش شورای شهر تشکیل جلسه دادم و مقدمات تدوین شیوه‌نامه جمع‌آوری و نگهداری حیوانات از سطح شهر را استارت زدیم.
او ادامه داد:شیوه‌نامه مدتی‌ست که آماده شده و می‌بایست تاکنون در صحن شورا  مطرح می‌گردید. با این حال مرکز پژوهش و ریاست محترم شورا باید عدم طرح آن را توضیح بفرمایند که چرا با وجود تهیه شیوه‌نامه و نیاز ضروری به اقدام در این زمینه، با تعلل رفتار کرده‌اند.

عضو شورای شهر ارومیه تصریح کرد: البته شیوه مدیریت پناهگاه و میزان جدیت شهرداری در مدیریت چالش مذکور مورد سئوال جدی است و اصولاً تکالیف قانونی شهرداری به عنوان بزرگترین شخصیت حقوقی حقوق عمومی بعد از دولت در قبال مردم نباید معطل شیوه‌نامه و تقاضا و تأکید باشد خصوصاً مواردی که با جان شهروندان مرتبط است جایی برای غفلت وجود ندارد. متاسفانه در مواردی مثل حادثه اخیر، مناطق حاشیه شهر آسیب پذیرتر هستند و بیشتر در معرض چنین حوادث ناخوشایندی قرار دارند.

او افزود: با وجود اینکه اقدامات بعدی برای موارد اتفاق افتاده نظیر این مورد اخیر و یا قربانی‌های کانال‌های روباز، نوش‌داروی بعد مرگ سهراب خواهد بود اما تعلل از طرف همه افراد، سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط غیرقابل پذیرش است و به عنوان نماینده مردم علاوه بر تاکید بر اصلاح رویه به صورت کلی نسبت به اهمال، قصور و عدم توجه کافی به مناطق حاشیه شهر و کمتر برخوردار به متولیان امر، خصوصا مرکز پژوهشها، ریاست شورا و شهردار بابت تعلل های صورت گرفته هشدار می‌دهم تا با اقدام و مداخله به موقع موارد مقتضی از جمله مصوب شدن طرح مذکور و رفع نیازمندیهای ابتدایی مردم مانع تکرار چنین اتفاقات تلخی گردند.
توکلی مهر در پایان با اینکه هیچ اقدامی نمی‌تواند از شدت این مصیبت بکاهد گفت: با عنایت به پیگیری‌های ما، شهرداری و ارگان‌های متولی باید پاسخگوی این وضعیت پیش آمده باشیم. در نهایت آرزوی صبر برای خانواده آن نازنین  از خداوند منان مسئلت داریم

گفتنی است؛ در سال ١٤٠٠، دو کودک خردسال به درون کانال های آب روباز در ارومیه سقوط کرده و جان باختند. این در حالیست که در حادثه مشابه اول رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی دستور پیگیری و برخورد جدی با مسببین حادثه را صادر کرده و شهرداری هم وعده ایمن سازی کامل داده بود! اما این اتفاق نیافتاد و برای دومین بار کانال های مرگ جان کودکی را در ارومیه گرفتند.

حادثه اول؛  در خرداد ١٤٠٠ اتفاق افتاد و در پی سقوط کودکی ٤ ساله به کانال روباز خیابان خاقانی ارومیه، رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفته بود: «پیگیری و برخورد جدی با مسببین حادثه سقوط کودک خردسال درون کانال آب توسط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در اولویت قرار دارد». پس از آن شهردار منطقه ٣ و یکی دیگر از مسولان مقصر شهرداری در حادثه مزبور بازداشت شدند، اما بعد از چند روز شهردار آزاد شد!!!

دومین حادثه هم شامگاه چهارشنبه سوم آذر ماه همان سال رخ داد و کودکی خردسال بعد از چند روز مفقودی جسدش در یکی از کانال های آب روباز شهری کشف شد.

پس از این دو رویداد تلخ، رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی در دی ١٤٠٠ با اشاره به مرگ دو کودک در کانال آب بدون حفاظ ارومیه گفته بود: «باید کمیته‌ای مرکب از دادستان، شهردار و بازرس استان پیرامون این موضوع تشکیل شود تا تحقیقات لازم را معمول و نتیجه را در سریعترین زمان ممکن گزارش کنند».

با گذشت ٢ سال از آن زمان کانال های مرگ همچنان جان کودکان و شهروندان مناطق محروم و کم برخوردار ارومیه را تهدید می کند و خبری از کمیته مرکب نیست!

کد خبر 2762421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha