مسئول اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک: از سال 2030 به بعد اعراب در کرکوک اکثریت خواهند بود

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ مسئول اتحادیه میهنی در کرکوک ضمن هشدار نسبت به کاهش تعداد جمعیت کُردها و افزایش تعداد جمعیت عربها در کرکوک اعلام کرد براساس نتایج تحقیقاتی که انجام داده‌اند پس از برگزاری دو انتخابات آینده، اعراب در کرکوک اکثریت خواهند شد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری روداو، روز سه شنبه تاریخ ۲۰۲۴/۷/۲۳ علی قلایی مسئول مرکز انتخاباتی اتحادیه میهنی کردستان در صلاح‌الدین و کرکوک اعلام کرد تعداد جمعیت کُردها در سطح مدارس ومراکز آموزشی و از نظر تولید مثل در حال کاهش است، به دلیل وضعیت بد اقتصادی کُردها آمار ازدواج در میان آنها کاهش پیدا کرده است  در حالی که شرایط اقتصادی اقوام دیگر در کرکوک تثبیت شده است، بعد از واقعه ۱۶ اکتبر این خطر بیشتر احساس می‌شود.

وی اشاره کرد روزبه روز تعداد جمعیت اعراب از دو جنبه عربی سازی و تولید مثل در حال افزایش است.

علی قلایی گفت: «اعراب به طرز شگفت آوری در حال تولیدمثل هستند تعداد خانواده هر مرد عرب کمتر از ۱۰ نفر نیست. اکثر آنها خانواده ۱۶ تا ۱۷ نفره دارند، این امر در میان کرُدها متفاوت است و کمتر رواج دارد، بیشترین اعضای خانواده قوم ترکمن نیز  ۳ تا ۴ نفر است».

نقشه جغرافیای شهر کرکوک به گونه‌ای است محله‌های عرب نشین و ترکمن نشین در جنوب و غرب و مناطق کُردنشین  نیز در شمال و شرق این شهر واقع شده‌اند، کُردها علاوه بر مناطق ذکر شده بخشی از جمعیت جنوب و غرب را نیز تشکیل می‌دادند اما اکنون تعداد آنها در این مناطق کاهش زیادی داشته است.

وی در خصوص علت کاهش تعداد جمعیت کُردها در کرکوک گفت: «دلیل این امر بی توجهی دولت اقلیم کردستان است، زیرا برحسب نیاز به این مناطق  توجه کافی نشده است، این مناطق دچار مشکلات بزرگی هستند بخش زیادی از همین مناطق پرداخت حقوق آنها بر عهده دولت اقلیم کردستان است این امر باعث تاثیرات بدی بر روی جوانان کُرد شده است و باعث عدم توانایی آنها در انجام امر ازدواج و به تبع آن تولیدمثل شده است که خطر کاهش جمعیت کُرد در این مناطق را به دنبال دارد اما اعراب بر خلاف کُردها وضعیت اقتصادی خوب و زندگی باثباتی دارند از این رو آمار تولیدمثل آنها هم بالاست».

علی قلایی تصریح کرد اعراب دیدگاهی قبیله‌ای دارند، مردهای مناطق اطراف حویجه سه یا چهار همسر دارند، این دیدگاه قبیله‌ای به شهر نیز انتقال یافته است در دانشگاهها دکتر آکادمیک وجود دارد که دارای ۳ یا چهار زن است، چند همسری در میان اعراب عامل افزایش آمار تولیدمثل است، پس از رویداد ۱۶ اکتبر روند عربی سازی آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد این امر به نفع اعراب است.

محله کردستان قبل از سال ۲۰۰۳ یک پایگاه بازرسی بود، کردهای این محله می‌گویند وضعیت بد خدمات رسانی و به حاشیه راندن آنها  و شرایط سیاسی، باعث شده است که اکثر کردها، این محله را ترک کنند. سالیانه از ماه مه به بعد ساکنین این محله تنها از طریق تانکر می‌توانند آب آشامیدنی خود را تامین کنند، آنها هر سال از این معضل رنج می‌برند.

به گفته علی قلایی و براساس تحقیقاتی که انجام داده‌اند در دو انتخابات آینده شوراهای استانی کرکوک در سال ۲۰۳۳ تعداد اعراب در سطح بالایی افزایش پیدا خواهد کرد، این امر خطری برای کُردها به شمار می‌آید، و امنیت میهنی کُردها را تهدید می‌کند. زیرا تا زمانی که کرکوک محافظت شود اقلیم کردستان نیز ایمن خواهد بود، تا زمانی که کُردهای نینوا محافظت شوند اربیل و دهوک نیز درامان خواهند بود. حفاظت از سلیمانیه نیز به کرکوک مربوط می‌شود. تا وقتی که ماده ۱۴۰ در این مناطق اجرا نگردد این مناطق در معرض خطر قرار دارند زیرا به انتخابات در این مناطق از منظر قومی نگریسته می‌شود و به اقوام رای داده می‌شود نه به حزب.

تعداد جمعیت کرکوک پس از روند آزادسازی عراق به طور قابل توجهی افزایش یافته است به نحوی که از حدود ۷۰۰ هزار نفر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است که بیشترین افزایش در میان اعراب بوده است.

علی قلایی در خصوص مشکل کاهش جمعیت کُردها در مناطق مورد مناقشه گفت: دولت اقلیم کردستان و احزاب کردستانی باید به این مناطق اهمیت دهند و کاری کند که این مناطق به مکانهای گردشگری تبدیل شوند و به جای اینکه مردم از این مناطق مهاجرت کنند برعکس به آنجا  و مناطق مشمول ماده ۱۴۰ روی آورند، و همچنین  شرایط و فرصتهای اقتصادی در این مناطق فراهم گردند.

کد خبر 2773179

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha