مردم به خاطر دوام نظام جمهوری اسلامی در انتخابات شرکت کنند/ دولت های قبلی در خصوص حقوق کردها و اهل سنت قدمی برنداشته اند/ نامزدها در مناظرات سیاه نمایی کردند/ آقای رییسی مطابات شورای راهبردی اهل سنت را پذیرفت

سروبس کرمانشاه- سرتیپ دوم پاسدار کاک جمیل بابایی اولین سردار کرد در جمهوری اسلامی ایران است. وی از همرزمان شهید چمران بوده و هنوز همان شور و شوق زمان دفاع مقدس را دارد. کاک جمیل متولد دوریسان که حالا محله ای از شهر پاوه می باشد، است. وی پس از بازنشستگی کماکان به عنوان یککارشناس سیاسی و نظامی مورد وثوق جامعه و نظام اسلامی است . خبرگزاری کردپرس به بهانه ی نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ، گفت و گویی را با کاک جمیل ترتیب داد و ایشان نیز بزرگوارانه دعوت کردپرس را پذیرفت .

مشروح گفت و گوی ایشان با کردپرس در زیر آماده است.

کردپرسجناب آقای بابایی ضمن تشکر به خاطر اینکه وقت خودتان را در اختیار کردپرس قرار دارید به عنوان اولین سوال می خواهم بدانم با توجه اینکه حضرت عالی از چهره های شناخته شده در سطح منطقه و کشور هستید تحلیل تان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و شرایط کلی انتخابات در دو روز مانده به آغاز رای‌گیری چیست ؟

بنده هم از مجموعه خبرگزاری وزین کرد پرس تشکر می کنم کهامکان این مصاحبه را فراهم آوردید. کرد پرس یک خبرگزاریموثر در سطح مناطق کرد نشین ایران و کشورهای همسایه است که سالهاست در عرصه خبررسانی مشغول خدمت می باشد. در خصوص انتخابات امسال باید بگویم شرایط ویژه ای وجود دارد. دیپلمات های ما در وین مشغول مذاکره هستند و در حال رفع تحریم هایظالمانه علیه ایران هستند و همچنین عده ای در خارج از کشور کمپین نه به انتخابات و تحریم راه انداخته اند. بعضی از کشورهای خلیج فارس هم همراه تحریم انتخابات هستند طبعا عده ای هم در داخل آن ها را همراهی می کنند و در پی کاهش مشارکت مردم هستند .

اما ما نه بخاطر انتخاب یک رئیس جمهور بلکه برای پایداری نظام جمهوری اسلامی که برای آن در دفاع مقدس ، غائله های داخلی و ترورها خون داده ایم باید در انتخابات فعالانه مشارکت کنیم. با توجه به در خواست رهبر معظم انقلاب که بر مشارکت حداکثری تاکید داشته اند می آییم تا خواسته ی رهبری تحقق پیدا کند.

کردپرس : همانطور که مستحضرید دولت های قبلی در انتخابات مختلف وعده های فراوانی چه در سطح کلان و ملی و چه در خصوص مسائل کردها و اهل سنت به مردم دادند که به نظر می رسد قضاوت مردم آن است که این وعده ها محقق نشده است و این موجب سرخوردگی و نارضایتی شده است و ممکن است عده ای برای حضور در انتخابات مردد شده باشند به نظر شما نامزدهای کنونی انتخابات ریاست جمهوری می توانند وعده‌هایی را که در مناظرات و تبلیغات به مردم دادند محقق کنند یا تاریخ دوباره تکرار خواهد شد ؟

کردها حقی فراتر از قانون اساسی نمی خواهند اما دولت ها همین حقوق را هم رعایت نکردند اگر بقیه مردم ایران از دولت فعلی گله مند نباشند ما کردها با هفت هشت میلیون رأی که به این دولت دادیم باید گله مند باشیم چرا که دولت وعده داده بود برای کردها در ساختار دولتی نقش قائل شود که نشد. البته ما کردها گدایی مسئولیت نمی کنیم بلکه این حق ماست. چرا ما کردها در در زمان جنگ و انقلاب و مرزنشینی و انتخابات ایرانی هستیم اما در تقسیم مسئولیت ها و سمت های کلان و رده میانی ایرانی نیستیم. در قانون اساسی آمده است که رئیس جمهور باید معتقد به مذهب شیعه جعفری باشد اما هیچ جایی در قانون نیامده است که وزیر ، استاندار و مدیرانفقط شیعه باشند.

پس ما از این بابت به همه دولت های قبل گله داریم و اما از سوی دیگر باید بگویم که نباید خدمات دولت ها را نادیده گرفت به نظر من نامزدهای انتخابات کنونی در مناظرات برنامه نداشتند و سخنان وزینی به زبان نیاوردند و حتی به قول ماموستا قادری امام جمعه محترم پاوه، دشمنان جمهوری اسلامی ایران به اندازه نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص دولت های پیشین سیاه نمایی نکرده اند. آقایان باید انصاف داشته باشند و دولت آقای روحانی قطعنامه های شورای امنیت را خنثی کرد و این بزرگترین خدمت ایشان بود اما چه دولت مرحوم هاشمی و چه آقایخاتمی و روحانی قول هایی در خصوص حقوق کردها دادند که هیچ کدام به ثمر ننشست. بعضاً این آقایان در مناطق کرد نشین بیشتر از شهرهای زادگاه خودشان رای کسب کرده اند اما در زمینهعمل به شعارهایشان در خصوص کردها و اهل سنت توفیقی نداشته اند ولی در حوزه های مختلفی خدمات قابل توجهی داشتند که نباید کتمان کرد. اماآقایان نامزدها با سیاه نمایی در خصوص دولت های پیشین مرتکب خیانت شدند آقایان چرا همه دولت ها و همه خدمات را زیر سوال می برند مگر نه اینکه خود حضرت آقا هم زمانی رئیس جمهور بودند ما باید در نظر داشته باشیم که در ۴ سال اخیر تحت سنگین ترین تحریم های جهان قرار داشتیم و در ۱۸ ماه گذشته بیماری کرونا هم مزید بر علت شد و همه درهای جهان بر رویما بسته شد البته در خصوص حقوق کرد ها نیز به جز آقایان رئیسی و محسن رضایی کسی صحبت خاصی نکرد که گویا نهاد های اهل سنت غالبا به این نتیجه رسیده اند که به آقای ریسی رای بدهند اما بنده مردم را به طور عام و همزبانانم را به طور خاص از شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی تا جنوبی ترین نقطه ایلام دعوت به حضور در انتخابات می کنم و به هر کسی که صلاح می داند رای بدهند.

کردپرس : به عنوان آخرین سوال آقای بابایی به فرض در فردای انتخابات هستیم و یکی از این عزیزان رئیس جمهور شده است چه راهکاری برای مطالبه حقوق و رفع مشکلات و معضلات مناطق کردنشین وجود دارد و نزدیکان به رئیس جمهور پیروز چگونه می توانند این مطالبات را بر میز کابینه ریس جمهور جدید به کرسی بنشانند ؟

بنده عضو شورای راهبردی اهل سنت هستم و طی چندین روز جلسه هایی برگزار کردیم این شورا شامل نمایندگان تمام اهل سنت از تمام نقاط کشور است . این شورا خواسته های مدونی را به نامزدهای ریاست جمهوری عرضه کرد که ظاهراً آقای رئیسی در خصوص این خواسته ها و مطالبات قول مساعد دادند اما متاسفانه در خصوص همین خواسته ها در دولت آقای روحانی قدمی برای ما برداشته نشده است در این دولت متاسفانه هیچ کاری زیرساختی و زیر بنایی برای مناطق کرد نشین نشده است به فرض مثال در همین اورمانات با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت هیچ کارخانه ای وجود ندارد آب سیروان به خوزستان منتقل می شود در حالی که خود شهر پاوه درگیر تنش بی آبی است اما به نظر من اگر مسئله تحریم ها و مبادلات ما با کشورهای جهان حل شود کل کشور و کردها و اهل سنت نیز تا حد زیادی تغییر ‌را خواهند دید و مشکلات می تواند برطرف گردند. دولت های بعدی نیز می توانند خدماتی را به مردم ارائه دهند.

کد خبر 11757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha