محمدعلی سلطانی پدر تاریخ کرمانشاه در حوزه کُرد پژوهی و کرمانشاه شناسی است

سرویس کرمانشاه- مولف کتاب ارجنامه سلطانی گفت: بزرگترین هدیه ای که اندیشمندان و فرهیختگان به مردم یک جامعه می دهند، آگاهی از هویت تاریخی و فرهنگیشان است به همین دلیل ما مدیون آنها برای آگاهی و فهم هویت ملی و فرهنگیمان هستیم.

دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی و مدیر سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در آیین نکوداشت دکتر محمدعلی سلطانی و رونمایی از کتاب ارجنامه سلطانی افزود: اگر مردم یک جامعه، هویت تاریخی و فرهنگی خویش را ندانند، در بستری استوار برای تمدن قدم بر نخواهند داشت. استاد محمدعلی سلطانی چهره ای است که با ۴۰ سال مجاهدت، هویت تاریخی و فرهنگی کرمانشاه را احیا کرده است.

وی اظهار کرد: تک‌تک کرمانشاهیان مدیون زحمات و تلاش او هستند. یکی از بزرگان در ارج نامه‌ای که برای استاد آماده کرده ایم نوشته است: این سعادت کرمانشاهیان است که مورخی مانند استاد سلطانی دارند که توانسته هویت فرهنگی و تاریخی این استان را در یک جا جمع کند .

زنگنه با بیان اینکه کتاب جغرافیای تاریخی و تاریخ کرمانشاهان محمدعلی سلطانی، دانشنامه و دایره المعارفی در توصیف ابعاد تاریخی و فرهنگی کرمانشاه است، گفت: این کتاب را می توان شناسنامه کرمانشاه نام برد.

وی عنوان کرد: در بسیاری از استان‌ها که تاریخ پر فراز و نشیبی داشته اند، نتوانسته اند این تاریخ را به همت بزرگان آن شهر حفظ کنند، لذا بار دیگر تاکید می کنم که ما کرمانشاهیان مدیون این شخصیت فرهیخته هستیم و به حق او را پدر تاریخ کرمانشاه در حوزه کرد پژوهی و کرمانشاه شناسی می‌توان دانست.

مولف کتاب ارجنامه سلطانی تصریح کرد: ما در حوزه تذکره نویسی و گردآوری اشعار و نوشتن احوال شاعران، استاد سلطانی را پیشرو می دانیم، «حدیقه سلطانی» ایشان شرح احوال شاعران کردسرا از عهد تیموری تا روزگار ما است.

رحیمی زنگنه افزود: دیوان پرتو کرمانشاهی، دیوان شامی کرمانشاهی، دیوان محمد صالح ماهیدشتی، وحدت کرمانشاهی، سید یعقوب ماهیدشتی، کیوان سمیعی، احمد بیگ کوماسی و دیوان های متعدد دیگر به همت ایشان منتشر و چاپ شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه ادیان و عرفان در شناخت راز و رمزهای آیین‌های یارسان هیچ کس به پای استاد سلطانی نمی رسد. استدلال من کتاب قیام و نهضت علویان زاگرس یا تاریخ تحلیلی اهل حق است و همچنین کتاب‌های کردهای ایزدی، مهرپرستان ایرانی، حماسه ایرانیان در عقاید ملی یارسان و دیگر آثار.

وی با اشاره به اینکه سلطانی در سال ۲۰۰۸ برای گسترش پژوهش‌های علوی مرکز علوی شناسی ایران را بنیاد نهاده است، تصریح کرد: به همت این مرکز آثار برجسته ای به زبان‌های فارسی و کردی و ترکی استانبولی چاپ شده است. پژوهش‌های ایشان در حوزه کرد شناسی و کرمانشاه شناسی و از همه مهمتر دایره المعارف جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاه است که هر کرمانشاهی نیازمند مطالعه ی آن و دهها اثر دیگر است.

زنگنه یادآور شد: استاد سلطانی فقط مورخ نیست، استاد سلطانی شاعر گرانقدری نیز هست که بیش از دو هزار بیت شعر از ایشان تاکنون چاپ شده است؛ همچنین ایشان هنرمند برجسته ای در حوزه خوشنویسی بوده است. خط زیبای نسخ و نستعلیق و مهارت های مثال زدنی او در انواع خط بخشی از هنر اوست چون او در انواع خط نمی نویسد، بلکه در تاریخ خوشنویسی نیز از سرآمدان ایران است؛ دلیل هم یاد نامه میرزا محمدرضا کلهر است.

وی افزود: خورشید خوشنویسی، سیری در آثار و احوال میرعماد قزوینی، گزیده آثار غلامحسین امیرخانی و آثار دیگری که در تاریخ خوشنویسی بزرگانی که در این مراسم حضور دارند این را تایید می کنند .

دکتر رحیمی زنگنه در خصوص کتاب ارج نامه‌ی سلطانی با اشاره به اینکه نوشتن این ارج نامه یک هزار و 600 صفحه ای دو سال طول کشید، گفت: این ارج نامه تنها شامل مقالات مختصر و یادداشت هایی در مورد استاد سلطانی نیست، شرح زندگی او و مصاحبه های او، نامه هایی که بزرگان به او نوشته اند و پاسخ هایی که او به آنها داده است و برخی از مقالات برجسته در حوزه های مختلف است که برای نخستین بار ایشان لطف کردند و در اختیار ما گذاشتند.

وی افزود: خانم دکتر ملک زاده تلاش کرده بود یاد نامه ای برای ارج نامه استاد مقصودی(سرکار خانم فریبا مقصودی) نوشته بود که از ایشان هم خواهش کردیم و پذیرفتند و آن را هم ضمن کتاب آوردیم.

زنگنه اظهار کرد: مقالات در دو جلد به چندین زبان کردی، فارسی، ترکی استانبولی ،انگلیسی و آلمانی ترجمه شدند که مجموعه ای از اسناد تاریخی و مدارک کرمانشاه شناسی است.

وی بیان کرد: از دکتر خلیل کهریزی جوان نخبه شاهنامه شناسی که یار و یاور من در نوشتن یادنامه بوده است تشکر می کنم.

کد خبر 122888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha