نقش رویدادهای اجتماع محور در توسعه  گردشگری غرب کشور   / رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ رامین پی بردی از فعالان شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 در مطلب تازه ای بر ضرورت نقش رویدادهای اجتماع محور در توسعه گردشگری غرب کشور تاکید کرده است.

خبرگزاری کردپرس _ سال های پایانی قرن بیستم و آغاز هزاره سوم میلادی را می توان عصر رویدادهای گردشگری خواند.مقاصد گردشگری به منظور تقویت داشته ها و گسترش بازار پیش روی و مخاطبان خود به برگزاری رویدادها با تنوعی شگرف از نظر موضوع و تعداد روی آورده اند (رنجبریان و زاهدی 1385).

قدرت جهانی گردشگری رویدادها که توانایی توسعه و ارتقاء کشورها ،شهرها و مناطق مختلف دنیا را دارد دولتها را مجبور کرده است تا به نوعی در این پدیده گردشگری سرمایه گذاری کرده و از رقیبان جهانی خود غافل نمانند(گلدبات 1997)

برخلاف گذشته توجه به وقایع به عنوان عنصر مهمی در صنعت گردشگری در ذهن مدیران مقاصد جای گرفته است و دولتهای ملی و محلی برای ترویج این وقایع به عنوان نمادی از جذابیت های گردشگری محیط خود علاقه مندی نشان داده اند تا جایی که بخش قابل ملاحظه ای از منابع مالی مورد نیاز برای تدارک این وقایع از سوی دولت های ملی و محلی و سازمان های وابسته به آنها تامین می گردد (رنجبریان و زاهدی 1386)

رویدادهای گردشگری عموما از مراسمی کوچک و محلی آغاز و به تدریج به سطوح بالاتر راه یافته و سرانجام به صورت بین المللی درآمده و موجب جذب گردشگر از سراسر نقاط دنیا می شوند. رویدادها را معمولا مردمان بومی و محلی بر پایه فرهنگ ها، سنتها، آئین ها، داستانها و افسانه ها ، تغییرات فصول و یا آغاز کشت و برداشت محصولات کشاورزی و باغی و ....می نهند.

اتفاق بسیار بزرگی که امروز در دنیا رویداده است فراگیری شبکه های اجتماعی است که به عنوان قویترین رسانه با قدرت نفوذ بالا مردم جهان را به صورت اهالی یک دهکده گردهم آورده است و فاصله ها را از میان برده و موجب شده که تولید محتواها به صورت وسیع به وسیله مردم و برای مردم در کوتاهترین بازه زمانی شکل بگیرد .

شوربختانه در کشور ما رویدادهای گردشگری هنوز هم موضوعی کاملا ناشناخته و بدون متولیست و اتفاقی به این بزرگی که اقتصاد بسیاری از نقاط دنیا را سرشار از انتفاع نموده است همچنان مغفول باقی مانده است.

آنقدر صنعت رویدادهای گردشگری در کشور ما مهجور است که چنانچه بخواهی مطلبی در این زمینه مطالعه کنی با چند نمونه بسیار محدود مواجه می شوی و معلوم نیست که در دنیای پرتحرک امروز که همه در حال سبقت از یکدیگر هستند این گلایه را از چه بخشی باید نمود . بدون شک وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاهها، مراکز علمی و نوآوری و دیگر ساختارهای سیاست ساز در این زمینه کم تقصیر نیستند. چرا که هنوز نتوانستند در انسجام بخشی رویدادهای گردشگری در کشور گامی اساسی بردارند و معمولا در قالب موضوعات روزمره و غیرکاربردی به مطالبی می پردازند که عملا هیچگونه ظهور و بروزی در عرصه اقتصاد و اشتغال گردشگری نداشته و نخواهد داشت.

توسعه صنعت رویدادهای گردشگری بسیار فراوان نیاز به آموزش و یادگیری دارد و این مهم متولی دلسوز می خواهد که تاکنون کمتر یافته ایم.

ارتقاء سواد گردشگری از جمله زیر ساخت های اساسی توسعه گردشگری در مناطق غرب کشوراست که نیاز به توجه بسیار جدی دستگاههای ذیربط را دارد. تا زمانیکه ذهن آحاد جامعه را با نقش گردشگری در تولید درآمد و ثروت آشنا نسازیم نمی توانیم توقع پیشرفت توسعه گردشگری اجتماع محور را داشته باشیم .

به نظر می رسد دستگاه های گفتگو ساز همچون صدا و سیما ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ،دانشگاهها و مراکز علمی و نوآوری ،میراث فرهنگی ،شهرداریها ،آموزش و پرورش،رسانه ها و دیگر نهادهای فرهنگی می توانند در صورت آگاهی ،فضای گفتمان سازی رونق گردشگری را در بین مردم ترویج دهند.

ویژگی های خاص و منحصر بفرد استانهای غرب کشور به گونه ایست که در صورت برنامه ریزی و هدایت صحیح ،هر یک از استانها و شهرستانهای تابعه آن با اتکا به استعدادهای بسیار زیاد در عرصه برگزاری رویدادهای اجتماع محور می توانند افقی نو را برای خلق ثروت بگشایند.

ایکاش در این استانها کسی بود و میشد در فضایی خوب و دوستانه برای توسعه گردشگری منطقه بدون تشریفات مرسوم با او گفتگو می نمودیم و چاه های گردشگری را یکی پس از دیگری افتتاح کرده و با صادرات نامریی به ارتقاء کیفیت زندگی مردم پرداخته و ریشه فقر و بیکاری را برای همیشه از جان استانهای غرب کشور به در آورده و نهال خیر و برکت را بر جای آن می نشاندیم.

پیشتر هم عرض نموده ام برای این مهم نیاز به تربیت تیم های توسعه گردشگری اجتماع محور در سطح استانها و شهرستانها داریم تا بتوانیم فضای مناسب را به لحاظ آگاه سازی وهمراه سازی اهالی استان فراهم نماییم و این مدل علاوه بر اینکه تجربه جهانی دارد در سطح برخی از شهرستانهای استانهای منطقه نیز سابقه دارد.

گردشگری اجتماع محور هم مانند رویدادها بسیار غریب است و آنچنان شناختی از قدرت معجزه آفرین آن در سطح جامعه وجود ندارد هر چند در بسیاری از کشورهای توسعه یافته همچنان پیشتاز توسعه صنعت گردشگریست و در کنار رویدادها به مانند لازم و ملزوم عمل می نماید.

امیدوارم بالاخره دستی از غیب برون آید و کاری بکند.

کد خبر 21535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha