تکذیب ادعای  توقیف یک محموله توپ های قاچاق آمریکایی به اقلیم کردستان توسط سازمان گذرگاههای مرزی عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سازمان گذرگاههای مرزی عراق در بیانیه ای خبر توقیف محموله قاچاق توپخانه آمریکا به اقلیم کردستان را تکذیب کرد این در حالی است که پیشتر نماینده استان بصره در مجلس عراق و عضو ائتلاف الفتح با تایید خبر توقیف یک محموله قاچاق توپخانه های آمریکایی که برای تحویل به اقلیم کردستان آماده شده بود، تاکید کرد: گذرگاه های مرزی نیازمند انقلاب اصلاحی است.

به گزارش کردپرس، سازمان گذرگاههای مرزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر قاچاق کانتینرهای اسلحه از بندر ام قصر منتشر کردند که در این راستا برای روشن شدن واقعیت اقدامات انجام شده و رد اتهامات واهی، موارد زیر را توضیح می‌دهیم:

کمیته عالی برای تخلیه کانتینرهای خطرناک به فرماندهی ستاد عملیات مشترک برای رفع خطر این کانتینرها از بنادر دریایی وجود دارد، این کمیته کار خود را آغاز کرد و از مدیریت بندر لیست کانتینرهای خطرناک را درخواست کرد. و در واقع کانتینرهایی از جمله کانتینرهای متعلق به وزارت دفاع عراق که با کانتینرهای خطرناک علامت گذاری شده بود در اختیار آنها قرار گرفت.

درخواست بررسی از کلانتری گمرک ام قصر به قاضی بازپرس تسلیم شد و پس از اخذ تاییدیه قضایی مقرر شد محموله به محوطه انبار رسمی منتقل و مورد بازرسی قرار گیرد و کانتینرها تخلیه و مورد بازرسی قرار گرفتند و مشخص شد که در بین کانتینرهای خطرناک متعلق به وزارت دفاع، توپ وجود دارد که توسط کمیته مشترک بازرسی و با تصمیم قضایی به بندر بازگردانده شد.

سازمان گذرگاه‌ها همچین بیان کرد:یک گزارش بازرسی مشترک تنظیم شد و آژانس امنیت ملی نیز در این گزارش مشارکت داشت و تمامی کانتینرها به کلانتری ام قصر تحویل داده شد تا با تصمیم قضایی تا حضور نماینده وزارت دفاع آنجا نگهداری شوند و پس از آن مراحل آن را تکمیل شود، که این مسئله نشان می دهد که این خلاصه ای از اقدامات انجام شده است و اسناد رسمی این را ثابت می کند، اما از انتشار آنها به دلیل محرمانه بودن معذور هستیم و امکان پذیر نیست».

سازمان گذرگاه‌های عراق در پایان بیانیه خود، افزود: «ما از اینکه برخی افراد اخبار دروغ را منتشر می‌کنند تعجب می کنیم که به جای انتشار اخبار صحیح از رسانه‌ها برای سیاه‌نمایی استفاده می‌کنند».

توهین به یک نهاد دولتی و هر کس که مرتکب این عمل غیرقانونی شود، اقدامات قانونی خواهد داشت.

این در حالی است که فالح الخزعلی درگفتگو با خبرگزاری «المطلع» با بیان اینکه هر از چندگاهی از سوی دستگاههای امنیتی، نظارتی و گمرکی مختلف در عراق، به‌ویژه در بنادر بصره، محموله هایی توقیف‌ می شود، گفت: آنچه که امروز(جمعه 10آذرماه1402) رخ داد، توقیف یک محموله  قاچاق توپ های آمریکایی برای ارسال از بندر ام قصر به اقلیم کردستان بود که این اقدام به دلیل اینکه یک محموله تسلیحاتی بدون اطلاع دولت فدرال است، تخلف محسوب می‌شود.

الخزعلی با بیان اینکه گذرگاه های مرزی و گمرکات در عراق، نیازمندیک  انقلاب اصلاحی هستند، افزود: گذرگاههای مرزی اقلیم کردستان با وجود اینکه مشمول سیستم مدیریتی مشترک هستند، به طور کامل کنترل نمی شوند.

پیشتر عالیه نصیف، نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق درپستی درحساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی، نوشته بود: توپ های ساخت آمریکا در 16 کانتینر که روی آنها نوشته شده بود این کانتینرها حاوی مواد خطرناک است در بندر ام القصر عراق کشف شده اند.

وی با اشاره به اینکه این کانتینر ها به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق باز و محموله  آنها توقیف شدند، افزود: «از نخست وزیر عراق و از همه کسانی که در کشف و ضبط این محموله ها مشارکت کرده اند و مشخص شده است که یک معامله تسلیحاتی مربوط به اقلیم کردستان بوده است و به جای معامله به یک سیلی به اقلیم تبدیل شده اند، سپاسگزاریم»

کد خبر 2763886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha