اگر در اقلیم کردستان و سوریه با PKK نجنگیم، مجبوریم در شهرهایمان بجنگیم

سرویس ترکیه - وزیر دفاع ترکیه گفت که اگر کشورش در خاک سوریه و اقلیم کردستان دست به عملیات علیه PKK نزند، مجبور است که این جنگ را در داخل شهرهای خود تجربه کند.

به گزارش کردپرس، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه در سخنانی در مجلس این کشور در توضیح لزوم اجرای عملیات برون مرزی در خاک عراق و سوریه گفت که اگر این عملیات در خاک آن کشورها صورت نگیرد ترکیه مجبور است که این جنگ را در داخل شهرهای خود تجربه کند.

گولر با موفقیت آمیز خواندن عملیات داخلی و برون مرزی نیروهای مسلح ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (PKK) گفت: «ما در مبارزه با تروریسم ضربات بسیار مهلکی به سازمان تروریستی (PKK) وارد کرده ایم و قدرت تحرک این سازمان را از بین برده ایم.»

نیروهای نظامی ترکیه خود را محدود به مرزها نمی دانند

گولر با تاکید بر این که نیروهای نظامی ترکیه بدون این که خود را محدود به مرزها بدانند برای رفع تهدیدات علیه امینت کشور و مردم آن تلاش می کنند، واکنش ها و اظهار نظرهای برخی سیاسیون درباره کشته شدن نظامیان ترکیه در کردستان عراق را مغرضانه و نا منصفانه توصیف کرد. 

گولر گفت که از سال 2015 حملات PKK و YPG و سایر گروه ها در بسیاری از مناطق (کردستان ترکیه) به ویژه در شهرهای شرناخ، جزیر، سیلوپی، سور، نصیبین و یوکسک اوا، همچنین حمله به مرزهای ترکیه از خاک عراق و وسوریه افزایش یافته است. او افزایش حملات را ناشی از بی ثباتی عراق و سوریه در این مدت دانست.

حکومت عراق در در شمال این کشور اراده ای برای کنترل ندارد

گولر تصریح کرد: «در شمال عراق که اراده حکومتی وجود ندارد، سازمان تروریستی PKK با ایجاد مناطق امن برای خود حملات تروریستی خود را علیه ترکیه افزایش داده است. در سوریه نیز پس از جنگ داخلی، تلاش‌های سازمان‌های تروریستی برای ایجاد یک ساختار خودمختار در منطقه و همچنین حملات علیه ترکیه ادامه یافت.»

گولر با اشاره به عملیات مختلف نیروهای کرد علیه نظامیان ترکیه در سال های گذشته که منجر به کشته شدن شماری از نظامیان و غیر نظامیان شده بودند، گفت: «در مواجه با تروریست هایی که در مجاورت ما لانه می کنند و به ما حمله می کنند، اکنون نیاز است تا اقدامات مؤثرتر و دائمی‌تری در خارج از مرزهایمان انجام دهیم.»

گولر گفت که «وزارت دفاع ترکیه از سال 2016، یک تغییر مفهومی جامع در مبارزه با تروریسم ایجاد کرده است، رویکرد امنیتی چندجانبه خود را قاطعانه به نمایش گذاشته است و شروع به اجرای استراتژی تضمین امنیت مرزها برای از بین بردن تروریسم در سرچشمه های آن کرده است.»

با عملیات در کردستان سوریه توانستیم کریدوری امن برای سکنای مهاحران سوری ایجاد کنیم

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه سازمان‌های تروریستی با عملیات سپر فرات، شاخه زیتون، چشمه صلح و سپر بهار در سوریه از بین رفتند و کنترل 63 درصد مرزهای سوریه را از مصافتی دورتر آغاز کردند، گفت: «با این سری عملیات‌ کریدور تروریستی ای نابود شد که آنها (نیروهای کرد) می خواستند در مرزهای ما ایجاد شود. همچنین با این کار توانستیم فضایی امن و پایدار برای شهروندان سوری ساکن منطقه یا شهروندان سوری که مهاجرت کرده اند ایجاد کنیم.»

ما دیگر در سوریه تلفات نمی دهیم

یاشار گولر در واکنش به کسانی که از کشته دادن ترکیه در سوریه انتقاد می کنند گفت: «کسانی که فعالیت ما در سوریه را به گونه ای متفاوت ارزیابی و تفسیر می‌کنند، می‌گویند ما بهای سنگینی در سوریه پرداخته ایم (تلفات سنگینی در سوریه داده ایم). بله، ترکیه بهای سنگینی در سوریه داده است، اما این مربوط به زمانی است که ترکیه وارد سوریه شده و قبل از انجام تدابیر لازم اقدام کرده است. این اتفاقات هم به دلیل حملات خائنانه سازمان تروریستی که پیشتر اشاره کردم رخ داده است. اما با سری عملیاتی که ما با موفقیت انجام دادیم، وضعیت منطقه در راستای منافع ما و مردم منطقه تغییر کرده است.»

گولر گفت: «ترکیه برای اولین بار در دهه 1990 بر پایه قوانین بین‌المللی در حق دفاع مشروع از خود، عملیات فرامرزی را علیه حضور نیروهای PKK در شمال عراق آغاز کرد؛ عملیات‌ نظامی محدود که در گذشته در این کشور انجام می گرفت، اکنون جای خود را به سری عملیات مستمر و همه جانبه داده است.»

نیروهای PKK دیگر نمی توانند در داخل خاک کشور نظامیان ما را بکشند

یاشار گولر با بیان اینکه عملیات موفقیت آمیز برای برچیدن حضور PKK در شمال عراق در چارچوب استراتژی حذف تهدید تروریستی در سرچشمه های آن آغاز شده است، گفت: «در این زمینه، سری عملیات پنجه که توسط نیروهای مسلح ترکیه در سال 2019 آغاز شد، ما را قادر ساخت تا به دستاوردهای قابل توجهی در جلوگیری از توانایی عملیاتی سازمان تروریستی در شمال عراق و محدود کردن اقداماتی آنها علیه کشورمان دست یابیم. ما با تاکتیک‌هایی مانند نفوذ، تعقیب و گریز و خنثی‌سازی در محل علیه عناصر سازمان تروریستی، با موفقیت این سری عملیات را پشت سر گذشته ایم. با پشتیبانی تجهیزات تکنولوژیکی پیشرفته تعداد زیادی از اعضا از جمله مدیران ارشد PKK خنثی شدند و همچنین مراکز تسلیحاتی و لجستیکی این سازمان تروریستی منهدم شد. PKK به دلیل این که در سری عملیات پنجه متحمل خسارت های سنگین شد، اکنون به مواضع ما حمله می کند. در تمام این حملات مشاهده می شود که تروریست ها از شهرک های غیرنظامی به عنوان پوشش در مناطقی که در آن نفوذ می کنند استفاده می کنند. اگر در مناطق عملیاتی فرامرزی خود حضور نداشتیم، باید اکنون در شهرهای خودمان هزینه‌های بیشتری می‌دادیم. امروز خبری از جان باختن نظامیان ما در داخل کشور نیست. آنها حتی یک حمله هم نمی توانند به مناطق نظامی (داخلی)، پایگاه ها و پاسگاه های ما انجام دهند. این نشان دهنده موفقیت استراتژی ما برای از بین بردن تروریسم در سرچشمه های آن است.»

اجازه تشکیل یک کریدور تروریستی در امتداد مرزهای جنوبی مان نمی دهیم

وزیر دفاع ترکیه در پایان سخنان خود تکرار کرد: «مهم نیست که چه کسی به چه بهانه‌ای و چه دلیلی از آنها (نیروهای کرد PKK و  YPG) حمایت کند، ما اجازه ایجاد یک کریدور تروریستی در امتداد مرزهای جنوبی خود را نخواهیم داد.»

لازم به ذکر است که هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز در همین نشست در توضیح لزوم حضور نظامی ترکیه در کشورهای منطقه ادعا کرد که PKK در ایران حضور مسلحانه دارد و گفت که ترکیه دیپلماسی خود رابر اساس این موضوع شکل می دهد.

وزیر خارجه ترکیه نیز مانند وزیر دفاع مبارزه با عناصر PKK در خارج از مرزها را به عنوان استراتژی ترکیه در مبارزه با این سازمان ها با هدف «خشکاندن ریشه این سازمان در سرچشمه های آن» عنوان کرد. او گفت که «عملیات ترکیه در عراق و سوریه همواره بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و در راستای حق دفاع مشروع از خود، بوده است و حقوق حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگان را در حملات خود در نظر گرفته و به آنها پایبند است.»

منبع: آناتولی ترکی

ترجمه و تلخیص: کردپرس - سرویس ترکیه 

کد خبر 2765924

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha