وزیر داخله دولت اقلیم کردستان: در خصوص انتصاب پست استانداری کرکوک توافقی صورت نگرفته است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ وزیر داخله دولت اقلیم کردستان در گفتگو با رسانه کردستان ۲۴ درخصوص دیدار احزاب پیروز انتخابات شورای استانی کرکوک با محمد شیاع سودانی اعلام کرد این دیدار یک دیدار مقدماتی به منظور ایجاد همگرایی میان دیدگاهها در خصوص نحوه اداره کردن کرکوک پس از انتخابات بود، اگرچه تا کنون این دیدار نتایجی در بر نداشته است اما امیدواریم در آینده میان همه احزاب نتایج خوب و تفاهماتی در این زمینه صورت بگیرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری کردستان ۲۴، ریبوار احمد وزیر داخله اقلیم کردستان در این باره افزود ما به عنوان حزب دمکرات رکدستان در این دیدار شرکت کردیم نظر حزب دمکرات این است که همه احزاب و گروهها و اقوام با همکاری هم بتوانند با اداره و شیوه عمل جدیدی کرکوک را به نماد خوبی از همزیستی صلح آمیز میان قومیتها و برقراری ثبات و امنیت تبدیل کنیم.

وی ضمن تکذیب خبر توافق در خصوص تعیین استاندار کرکوک از احزاب کردستانی و تعیین معاونین آن از اقلیتهای ترکمن و عرب اعلام کرد با همه احزاب در این باره گفتگو کرده‌ایم اما در خصوص تعیین هیچ منصبی توافقی شکل نگرفته است.

روز چهارشنبه تاریخ ۲۰۲۴/۲/۲۱ محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق و سران و نمایندگان احراب سیاسی برنده انتخابات شورای استانی کرکوک با هم دیدار کردند.

دفتر رسانه‌ای محمد شیاع سودانی اعلام کرد این دیدار با دیدگاه ابتکار عمل ملی برای تشکیل شورای استانداری در این استان بر مبنای عدالت شایسته انتخاباتی و سپس توافق بر سر تنظیم برنامه‌ خدمات اقتصادی که با برنامه دولت فدرال مطابقت داشته باشد، انجام گرفت.

در این دیدار نخست وزیر عراق به شرایط ویژه کرکوک اشاره کرد و بر همکاریهای مشترک و تامین ثبات این استان تاکید کرد و از همه احزاب خواست که تلاشهای خود را به منظور گسترش وضعیت اقتصادی و رفاهی کرکوک به کار بندند.

احزاب شرکت کننده در این دیدار در خصوص ۵ مورد با هم به توافق رسیدند:

  1. به دلیل اهمیت استان کرکوک در عراق همه احزاب در خصوص در نظر گرفتن منافع فرزندان کرکوک و حفظ همزیستی و بالا بردن روحیه برادری و همکاری مشترک در چارچوب قانون اساسی به توافق رسیدند.
  2. توافق بر مبنای مشارکت و سازش و امتناع از نادیده گرفتن و کنار گذاشتن یکدیگر به عنوان مبنای کار مشترک در استان کرکوک.
  3. توافق در خصوص تشکیل ائتلاف اداره کرکوک که متشکل از همه احزاب بنده باشد و به چتر سیاسی تبدیل شود، و تا وقتی که استحقاقات قانونی در تشکیل شورای استانی کرکوک اجرا می‌شود و درباره تعین برنامه و سازوکار و مصوبه داخلی ائتلاف توافق انجام می‌گیرد، رهبری این ائتلاف بر عهده محمد شیاع نخست وزیر عراق خواهد بود.
  4. تنظیم برنامه مدیریت داخلی کرکوک که با نحوه اداره جدید این استان همراه است، و تصویب آن از سوی ائتلاف اداره کرکوک
  5. ارائه برنامه احزاب سیاسی در مدت ۷ روز که شامل دیدگاههای آنها در خصوص برنامه‌ای فراگیر برای این استان همراه با سازوکارهای سنجیده برای تعیین شورای استانی کرکوک است.

بعد از ۱۸ سال در تاریخ ۱۶ و ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۳ روند رای گیری مربوط به انتخابات شوراهای استانی عراق در استان کرکوک به صورت ویژه و عمومی برگزار شد که بر اساس آمارهای به دست آمده میزان مشارکت انتخاباتی در این استان ۶۶% بوده با این وجود به علت بروز مشکلاتی در دستگاههای الکترونیکی و عدم شناسایی اثر انگشت رای دهندگان بسیاری از شهروندان نتوانستند در انتخابات سهیم باشند.

در تاریخ ۲۸ دسامبر سال ۲۰۲۳ کمیسیون انتخابات اعلام کرد در انتخابات شورای استانی کرکوک تعداد ۵۵۹۲۲۱ رای واقعی و معتبر به دست آمده است که در مجموع تعداد کرسیهای این شورا از ۱۶ کرسی تشکیل شده است. (۱۱ کرسی برای مردان، ۴ کرسی برای زنان، و یک کرسی متعلق به اقلیتهای مسیحی)

کد خبر 2767368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha