وزیر میراث فرهنگی فاز مرمت شده مسجد جامع ارومیه را افتتاح کرد

فاز نخست طرح مرمت مسجد جامع تاریخی ارومیه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و همچنین استاندار آذربایجان غربی رونمایی شد.

به گزارش کردپرس، سیدعزت الله ضرغامی در سفر به ارومیه ضمن بازدید از بخش های مختلف مسجد جامع این شهر، وضعیت این بنای تاریخی را نیز مورد بررسی قرار داد.

طرح مرمت مسجد جامع ارومیه به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی آغاز شده و انتظار می رود تا سال ۱۴۰۵ به اتمام برسد.

مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است که قدمت آن به قرن هفتم هجری بر می‌گردد، براساس برخی از روایات این مسجد بر روی بقایایی از یک آتشکده ساخته شده است، آتشکده‌ای که بعد از ورود اسلام به این سرزمین ویران شد و بر روی خرابه‌های آن مسجد ساخته شد.

این مسجد در مرکز شهر و در مجاورت بازار اصلی ارومیه قرار دارد و در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این مسجد قرار است برای ثبت در آثار جهانی یونسکو به این سازمان پیشنهاد شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز همچنین از مدرسه هدایت ارومیه که به تازگی تبدیل به خانه صنایع دستی آذربایجان غربی شده است بازدید کرد.

 ضرغامی با اشاره به اقدام قابل توجه صورت گرفته برای راه اندازی خانه صنایع دستی آذربایجان غربی در مدرسه هدایت ارومیه و گره زدن تاریخ و هنر به همدیگر در این مجموعه گفت: این امر می تواند الگویی برای سطح ملی و دیگر استان های کشور باشد.

او ادامه داد: راه اندازی این خانه ها از برنامه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که می تواند در توسعه این بخش بسیار موثر باشد.

وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: معرفی تولیدات هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی، ظرفیت های استان ها در این بخش و همچنین ایجاد جاذبه گردشگری مناسب از جمله مهمترین نتایج راه اندازی این خانه ها به شمار می رود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز ٣٠ تیر ماه با استقبال محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی وارد ارومیه شد.

کد خبر 2773046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha