ازسرگیری مذاکرات صلح میان ترکیه و پ.ک.ک

سرویس جهان- نشریه الکترونیکی المانیتور ادعا کرده است که دولت ترکیه با رهبر زندانی پ.ک.ک برای ازسرگیری مذاکرات صلح مذاکره کرده است.

به گزارش کردپرس، نشریه الکترونیکی المانیتور در آمریکا از تلاش دولت ترکیه برای ازسرگیری مذاکرات صلح با پ.ک.ک همزمان با بالاگرفتن تنشها در خاورمیانه خبر داده است.

 این نشریه به نقل از منابع ادعایی خود نوشت: دولت ترکیه به عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک اجازه داد با رهبران این گروه مستقر در کوهستان قندیل در عراق گفتگو کند. عبدالله اوجالان به رهبران پ.ک.ک گفته است وقت آن رسیده است که پ.ک.ک سلاح های خود را زمین بگذارد.

به نوشته این نشریه، پس از گذشته 10 سال از آخرین تلاش برای ایجاد صلح میان ترکیه و پ.ک.ک که در سال 2015 متوقف شد، اکنون دولت ترکیه که از بالاگرفتن تنشها در خاورمیانه و تاثیر آن بر این کشور نگران است، بار دیگر برای پایان درگیری با پ.ک.ک تلاش می کند.

این مسئله با دست دادن دولت باغچه لی، رهبر تندرو حزب حرکت ملی ترکیه و متحد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با نمایندگان کرد حزب DEM در پارلمان ترکیه همزمان شده است.

به گفته منابع الماینیتور مذاکرات همچنان ادامه دارد اما درخواست اوجالان از رهبران نظامی پ.ک.ک برای زمین گذاشتن سلاح، با توجه به نگرانی آنها از نامعلوم بودن سرنوشت جنگجویان این گروه، پس از صلح احتمالی پیشرفت چندانی نداشته است. پ.ک.ک از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

برخی رهبران کرد ترکیه از جمله احمد ترک، سیاستمدار کهنه کار به این تلاشها با دیده تردید نگاه کرده است زیرا به گفته او، این مسئله می تواند صرفا تاکتیکی برای حل مشکلات سیاسی حاکمان فعلی ترکیه باشد چرا که اگر آنها نیت حل مسئله را دارند باید مباحثی همچون هویت و حقوق کردهای ترکیه را مطرح کنند.

ادعای ازسرگیری مذاکرات دولت ترکیه با رهبر زندانی پ.ک.ک و تماس اوجالان با رهبران پ.ک.ک برای زمین گذاشتن سلاح در حالی است که سرکوب فعالان سیاسی کرد ترکیه همچنان ادامه دارد.

کد خبر 2776287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha