آمار واجدین شرایط در شش دورۀ انتخابات پارلمان کردستان

تعداد واجدین شرایط رأی در اقلیم کردستان از نخستین دورۀ این انتخابات (سال 1992) که یک میلیون و 112 هزار نفر بود در ششمین دورۀ این انتخابات که روز 20 اکتبر 2024 برگزار خواهد شد نزدیک به 2 میلیون و 900 هزار نفر است؛ اما همین تعداد نسبت به پنجمین دورۀ کاهش 6 درصدی داشته است.

به گزارش کردپرس، رسانۀ خبری- تحلیلی دراومیدیا در گزارش زیر به بررسی دوره‌های مختلف انتخابات پارلمان کردستان می‌پردازد:

🔹 در اولین دوره انتخابات پارلمان کردستان، یک میلیون و ۱۱۲ هزار نفر حق رأی داشتند.

 🔹 در دومین دوره، از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵، تعداد افراد دارای حق رأی ۱ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۳۶ نفر  و به میزان ۱۰۶ درصد افزایش یافت و آمار مشارکت به 2 میلیون و 290 هزار و 736 نفر رسید.

 🔹 در مقایسه با انتخابات دوم، در دوره سوم، تعداد افراد دارای حق رأی با ۲۲۸ هزار و ۳۷ نفر (۱۰ درصد افزایش) به دو میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۷۳ نفر رسید.

 🔹 در دوره چهارم، تعداد افراد دارای حق رأی به دو میلیون و ۶۵۳ هزار و ۷۴۳ نفر رسید که نسبت به دوره سوم، ۱۳۴ هزار و ۹۷۰ نفر (۵ درصد افزایش) بیشتر بود.

 🔹 در دوره پنجم، تعداد افراد دارای حق رأی به سه میلیون و ۸۵ هزار و ۴۶۱ نفر رسید که نسبت به دوره چهارم، ۴۳۱ هزار و ۷۱۸ نفر (۱۶ درصد افزایش) بیشتر بود.

 🔹 در اقلیم کردستان، سه میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۶۰ نفر بالای ۱۸ سال دارند، اما طبق آمار کمیسیون مستقل انتخابات عراق، دو میلیون و ۸۹۹ هزار و ۵۷۸ نفر برای انتخابات دوره ششم پارلمان کردستان حق رأی دارند. این تعداد نسبت به دوره پنجم، ۱۸۵ هزار و ۸۸۳ نفر (۶ درصد کاهش) کمتر است.

اولین دوره انتخابات پارلمان کردستان

اولین دوره انتخابات پارلمان کردستان در تاریخ ۱۹ می ۱۹۹۲ برگزار شد. کردستان به چهار منطقه انتخاباتی تقسیم شد: دهوک (۴۲ مرکز و ۱۷۸ هزار رأی‌دهنده)، اربیل (۶۲ مرکز و ۳۴۰ هزار رأی‌دهنده)، کرکوک (۱۶ مرکز و ۱۴۴ هزار رأی‌دهنده)، و سلیمانیه (۵۶ مرکز و ۴۵۰ هزار رأی‌دهنده). مجموع تعداد رأی‌دهندگان یک میلیون و ۱۱۲ هزار نفر بود.

دومین دوره انتخابات پارلمان کردستان

پس از سقوط رژیم بعث در ۹ آوریل ۲۰۰۳ و تأسیس شورای حکومتی عراق، احزاب کردستانی به بغداد رفتند و در پروسه‌های انتخاباتی عراق مشارکت کردند. در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵، انتخابات شورای نمایندگان عراق و انتخابات شوراهای استانی برگزار شد. بر اساس قانون، تعداد افراد دارای حق رأی دو میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۳۶ نفر بود که نسبت به دوره اول، ۱ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۳۶ نفر (۱۰۶ درصد) افزایش داشت.

سومین دوره انتخابات پارلمان کردستان

این انتخابات در تاریخ ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۹ همزمان با انتخابات ریاست اقلیم برگزار شد. تعداد افراد دارای حق رأی دو میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۷۳ نفر بود که نسبت به دوره دوم، ۲۲۸ هزار و ۳۷ نفر (۱۰ درصد افزایش) بیشتر بود.

چهارمین دوره انتخابات پارلمان کردستان

این دوره در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳ برگزار شد و تعداد افراد دارای حق رأی به دو میلیون و ۶۵۳ هزار و ۷۴۳ نفر رسید که نسبت به دوره سوم، ۱۳۴ هزار و ۹۷۰ نفر (۵ درصد افزایش) بیشتر بود.

پنجمین دوره انتخابات پارلمان کردستان

این انتخابات در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار شد. تعداد افراد دارای حق رأی سه میلیون و ۸۵ هزار و ۴۶۱ نفر بود که نسبت به دوره چهارم، ۴۳۱ هزار و ۷۱۸ نفر (۱۶ درصد افزایش) بیشتر بود.

ششمین دوره انتخابات پارلمان کردستان

قرار است این دوره در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شود. بر اساس آخرین آمار کمیسیون مستقل انتخابات عراق، دو میلیون و ۸۹۹ هزار و ۵۷۸ نفر در اقلیم کردستان حق رأی دارند. تعداد کل مراکز رأی‌گیری در اقلیم کردستان به ۶ هزار و ۳۱۸ مرکز می‌رسد. تعداد افراد دارای کارت‌های بایومتریک رأی‌گیری برای انتخابات عمومی دو میلیون و ۶۸۳ هزار و ۶۱۸ نفر و برای انتخابات ویژه ۲۱۵ هزار و ۹۶۰ نفر است.

کد خبر 2776356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha