نامگذاری گذرهای پارک مولوی سقز بنام اساتید فرهنگ و ورزش

۲ گذر در پارک مولوی کرد سقز به نام اساتید فرهنگ و ورزش استاد عمر فاروقی مورخ و نویسنده و بنیانگذار کشتی فرنگی استاد عباس خاکی در راستای ارج نهادن از جایگاه و مقام آنان نامگذاری شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سقز، بیوگرافی این مفاخر به شرح زیر است:

 ️بیوگرافی مرحوم استاد عمر فارقی

استاد عمر فاروقی، نویسنده و مورخ پرتلاش سقزی فرزند ماموستا محمدصالح، در سال ۱۳۲۵ بدنیا آمد و در طول سال های عمرش به فعالیت های نویسندگی، نگارش شعر و تاریخ، ترجمه و….پرداخت که ماحصل آن چاپ صدها یادداشت در رسانه های داخل، سخنرانی در همایش های مختلف، تالیف و ترجمه حدود ۲۰ جلد کتاب بوده است
بخشی از اثار وی عبارتند از:
۱- کتاب مجموعه شعر ”فصل سنگین غربت”
۲ـ کتاب مجموعه شعر “بانگه واز ”
۳-”ریگای ژیان”
۴- مجموعه شعر ”آوازهای جنبش”
۵- کتاب ” نگاهی به تاریخ و فرهنگ کوردستان”
۶- ترجمه کتاب ”پنجاه سال مبارزه در کوردستان”
۷- کتاب ”تذکره سادات و صلحا”
۸- کتاب ”کوردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد
۹ – کتاب ”حاجی بابه شیخ سه‌روک وه‌زیرانی حکوومه‌تی میللی کوردستان”
۱۰-کتاب ”سردار دانا”
۱۱- کتاب ”کارنامه‌ی هه‌رده شیری بابه‌کان ”
۱۲- کتاب ”نظری به تاریخ و فرهنگ سقز کوردستان”، ج ۲
۱۳- کتاب ”یادداشت هایی از کوردستان” حاوی خاطرات محمد رئوف ضیائی در ۲ جلد
۱۴- ترجمه کتاب اوستا نوشته: جلیل دستخواه
۱۵- کتاب ”زنده باد مشروطه پاینده باد قانون”
۱۶- کتاب ”سه‌قز له گه‌رمه‌ی جه‌نگی جیهانیدا” ترجمه خاطرات شیخ محمد رئوف ضیائی
۱۷- کتاب ” سه‌قز له گه‌رمه‌ی جه‌نگی جیهانیدا” ترجمه خاطرات عبدالله ناهید
و...
پیکر این نویسنده و پژوهشگر برجسته سقزی که چهارشنبه شب ۴آبان‌ماه ۱۴۰۱ در شهر سقز دارفانی را وداع گفت، روز پنجشنبه  در قطعه هترمندان در آرامستان آیچی به خاک سپرده شد.

▫️بیوگرافی مرحوم استاد عباس خاکی

مرحوم استاد عباس خاکی در سال ۱۳۲۲ در محله به‌رزی باوه‌خان سقز چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۳۷ زمانی که پانزدهمین بهار زندگی خود را سپری می‌کرد در باشگاه فرهنگیان این شهر تمرینات کشتی خود را زیر نظر ابراهیم آزمون، مربی وقت ورزش کشتی آغاز کرد.
خاکی پس از اتمام خدمت سربازی در سال ۱۳۴۴ به استان کردستان و شهر سقز بازگشت و تمرینات خود را در این شهر مجددا دنبال کرد و تا سال ۱۳۴۷ تمرینات ورزشی را زیر نظر سید صالح سیدالشهدایی ادامه داد.
ویژگی‌های بارز خاکی در رشته کشتی موجبات استخدام او در سال ۱۳۴۸ در تربیت بدنی سقز را به وجود آورد و از همان سال نیز مربیگری کشتی سقز به صورت رسمی به او واگذار شد.
تلاش و زحمت فراوان مرحوم خاکی و برخورداری وی از خلاقیت و تفکرات استثنائی نهفته در او همراه با فعالیت مداوم سایر ورزشکاران و کشتی‌گیران سقزی این شهر را در مدت کوتاهی به قطب کشتی کشور تبدیل کرد.

وی در سال ۱۳۵۳ موفق به اخذ مدرک داوری کشتی شد و در چندین کلاس معتبر مربیگری کشتی زیر نظر مربیان داخلی و خارجی شرکت کرد و به اخذ مربیگری درجه یک نائل شد.
خاکی در سال ۵۷ به عنوان کمک مربی همراه با تیم ملی کشتی فرنگی ایران به مسابقات جام طیاریالاز ترکیه اعزام شد و در سال ۱۳۶۵ در سمت سرپرست  تیم ملی کشتی فرنگی کشور، راهی رقابت‌های جام پادوبنی به کشور ارمنستان شد.
وی در سال ۱۳۷۲ به پاس تلاش و زحمات صادقانه خود به کشور سوریه اعزام شد و در سال ۷۵ به عنوان سرپرست تیم ملی ایران به مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی در کشور رومانی اعزام شد.
خاکی از سن ۴۰ سالگی به ریاست اداره تربیت بدنی سقز منصوب شد و به مدت شانزده سال تا سال ۱۳۷۸ این سمت را برعهده داشت و در این مدت منشأ خدمات ارزنده‌ای به شهر سقز شد.
وی پس از سی سال خدمت صادقانه در سال ۱۳۸۰ به افتخار بازنشستگی نائل  و با ورزش کشتی وداع کرد و سکان هدایت کشتی را به جوانترها سپرد.
این مربی دلسوز سرانجام پس از سال‌ها تلاش در راه پیشرفت ورزش کردستان سال ۱۳۸۹ و در سن ۶۷ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

گفتنی است شهرداری سقز تاکنون 6 گذر در پارک مولوی کرد سقز را به نام مشاهیر کرد محوی، نالی، ملک الکلام مجدی، محمد پوریان، عمر فاروقی و عباس خاکی نام‌گذاری کرده است

کد خبر 2776462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha