خروج ٤٥٠ هزار هکتار اراضی غبارخیز آذربایجان غربی از بحران

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی از خروج ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی غبارخیز استان از حالت بحران خبر داد و گفت: در خصوص گرد و غبار نیز اعتبار هزینه شده در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش کردپرس، به نقل از منابع طبیعی و آبخیزداری؛ هادی قاسمی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی با قابلیت غبارخیزی در سال ۱۳۹۹ در استان در وضعیت بحرانی بودند، افزود: ۲۵۰ هزار هکتار از این اراضی به نیمه بحرانی تبدیل شدند و ۲۰۰ هزار هکتار هم از اراضی نیمه بحرانی در اثر قرق و اقدامات حفاظتی به اراضی عادی تبدیل شدند.

قاسمی تصریح کرد: این تبدیل وضعیت اراضی در حالی صورت گرفته است که اراضی غبار خیز اطراف دریاچه ارومیه به شدت در معرض رسوب گذاری و فرسایش بادی بوده است.

او با بیان اینکه هفت اکیپ مسئولیت کنترل و نظارت بر چرای غیر مجاز و زودرس را برعهده دارند، ادامه داد: بازرسی اراضی به تعداد سه هزار و ۶۴۴ فقره پرونده در سال ۱۳۹۹ به مساحت سه هزار و ۳۰۰ هکتار تشکیل شد و از این میزان ۲ هزار و ۶۲۲ فقره پزونده با مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار خلع ید و بازپس گیری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: در خصوص گرد و غبار نیز اعتبار هزینه شده در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰ میلیارد ریال بوده است.

او اضافه کرد: براساس تحقیقات انجام شده با سایر مجامع تحقیقاتی و دانشگاهی این اداره کل توانسته است در راستای کنترل گردو غبار ۱۰ برابر بیش از حد انتظار گردو غباررا کنترل نماید.

قاسمی گفت: برای حفاظت و قرق اراضی در سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۸۶ نفر نیروی گشت یگان حفاظت و ۳۹ اکیپ گشت مراقبت داریم که در همه شهرستانها فعال هستند.

مدیر کل منابع طبیعی استان با اشاره به کارهای شاخصی چون جلوگیری از چرای زودرس نیز اظهار داشت: در این مدت پرونده های متنوعی در قالب ۷۰۰ فقره با بیش از ۱۰۰ هزار واحد دامی غیر مجاز و ۶۵۰ پرونده با مساحت افزون بر ۹۰۰ هکتار به مراجع قضایی تحویل شده است.

کد خبر 9798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha