شما مسئول کشته شدن 9 کارگر معدن و آلوده شدن منطقه فرات با سم سیانید هستید

سرویس ترکیه - حزب کارگر ترکیه علیه مراد کوروم وزیر سابق شهرسازی و نامزد فعلی شهرداری استانبول، به اتهام مسئولیت او در کشته شدن کارگران معدن شکایت قضائی ترتیب داد.

به گزارش کردپرس، حزب کارگر ترکیه (TİP) با تشکیل یک شکایت قضائی علیه مراد کوروم وزیر سابق محیط زیست و شهرسازی و نامزد فعلی انتخابات شهرداری ها از کلان شهر استانبول، او را مسئول جان باختن 9 کارگر معدن طلای ارزنجان دانست.

بر اثر رانش زمین در معدن طلای چوپلر در نزدیکی شهرستان ایلیچ در استان ارزنجان ترکیه در 13 فوریه، دست کم 9 کارگر زیر خروارها خاک مدفون شدند، همچنین جریان رود صبرلی به سمت فرات به دلیل احتمال نشت سم سیانید بسته شد. گزارش های ضد و نقیضی از پخش گسترده سم سیانید در اطراف فرات و آلوده شدن منطقه منتشر شده است.

در حالی که یک هفته از این فاجعه می گذرد، و با وجود تلاش تیم های امداد حتی یک نفر از کارگران تا کنون پیدا نشده اند.

حزب کارگر ترکیه، با تنظیم یک شکایت کیفری در رابطه با فاجعه معدن ایلیچ ارزنجان، خواستار تشکیل یک کیفرخواست عمومی علیه همه شرکت ها و مقامات دولتی از جمله مراد کوروم وزیر سابق شهرسازی شد که در این حادثه مسئولیت داشته اند. 

در بخشی از متن این شکایت کیفری آمده است: 

«همانگونه که در اخبار رسانه ها مشاهده می شود، رانش زمین میلیون ها متر مکعب خاک را مانند رودخانه جاری می کند. این ادثه نتیجه سهل انگاری مجموعه ای از مسئولان است که با توجه به پیشبینی ها باید جلوی این حادثه را می گرفتند. هیچ کدام از این شرکت ها و مسئولان به وظایف خود عمل نکرده اند و هیج اقدامی برای توقف فعالیت عملیات معدنی و انجام اقدامات لازم انجام نداده اند.

بر اثر این فاجعه 9 کارگر از تاریخ 13 فوریه زیر زمین مدفون شدند. هنوز مشخص نیست که این کارگران جان خود را از دست داده اند یا مجروح شده اند. با گذشت روزها هنوز مسئولان نتوانسته اند این کارگران را نجات دهند.»

حزب کارگر در ادامه این کیفرخواست، خواستار تحقیق و روشن شدن میزان آلودگی محیط زیست منطقه با سم سیانید و اقامه دعوی عمومی علیه تمامی مسئولان مربوطه شد.

کد خبر 2767247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha