مشکل شورای استانی کرکوک با تلاش نخست وزیر عراق و جریانهای سهیم، در آیندۀ نزدیک حل خواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- علیرغم گذشت قریب به هفت ماه از برگزاری انتخابات شورای استانی کرکوک، مناصب مدیریتی این استان بە دلیل اختلافات جریانهای سهیم در شورای استانی هنوز تقسیم نشده و تلاشهای نخست وزیر عراق و جریانهای سیاسی کرکوک نیز تا امروز بە نتیجە نرسیدە است. لطیف نیروەیی در گفتگو با کردپرس گفتە است کە مشکل شورای استان کرکوک با مبادرت نخست وزیر عراق و تلاش سایر جریانهای سیاسی در آیندۀ نزدیک حل خواهد شد.

کردپرس

انتخابات شورای استانی کرکوک و نینوا از جهات مختلفی هم برای دولت مرکزی عراق، هم برای جریانهای کردی و بویژه اتحادیۀ میهنی کردستان دارای اهمیتی اساسی است. تنوع قومیتی و مذهبی در این دو استان و قرارگرفتن بیشتر شهرها و بخشهای این دو استان در مناطق مورد مناقشه و جغرافیایی که موضوع ماده 140 قانون اساسی عراق است، سبب شده تا اختلافاتی بر سر تقسیم مناصب وجود داشتنه باشد.

لطیف نیروەیی عضو شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان و مسئول سابق برد انتخاباتی این حزب در گفتگو با کردپرس گفت: ما به عنوان اتحادیۀ میهنی کردستان معتقدیم که میزان آرا و تعداد کرسیها به عنوان سنگ بنایی برای تقسیم مناصب قرار داده شود. در تمام دنیا نیز اصل بر همین تعداد آرا و کرسیهاست. با این وجود ما خواستار آن هستیم که تمامی جریانهای سهیم، بر اساس شمار کرسیهای خود، دارای سهمی در هر دو شورای استانی کرکوک و نینوا باشند. اگر این معیار، لحاظ شود، می‌توان گفت که فرایندی دمکراتیک اجرا شده است. اتحادیۀ میهنی کردستان اصرار دارد که پست استانداری کرکوک را دریافت کند زیرا بیشترین تعداد کرسیهای شورای استانی را کسب کرده است. با این وجود بار دیگر تأکید می‌کنیم که اعراب و ترکمانها نیز در هر دو شورای استانی کرکوک و نینوا به اندازۀ آرا و کرسیهای خود، مناصب مناسب دریافت کنند تا با همکاری یکدیگر و با سازش و اتحاد بتوانند به مردم منطقه خدمت کنند و اعتماد را به میان بخشهای جمعیتی بازگردانند و سبب آرامش و ثبات در این مناطق شوند.

این عضو شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان تشکیل شورای استانی کرکوک بدون مشارکت حزب متبوعش را ناممکن دانست و بە خبرنگار کردپرس گفت: اگر چنانچه سایر جریانها بخواهند بدون اتحادیۀ میهنی کردستان برای تشکیل شورای استانی تلاش کنند بعید است که به نتیجه برسند. زیرا استحقاق انتخاباتی، مانع این کار خواهد شد و واقعیت موجود در کرکوک اجازه چنین کاری نخواهد داد و از سوی دیگر، دولت مرکزی عراق نیز موافقت نخواهد کرد که بدون اتحادیۀ میهنی کردستان شورای استانی کرکوک تشکیل شود.

مشکل کردها تنها به شورای استانی کرکوک خلاصە نمی‌شود بلکە در نینوا نیز حزب دمکرات کردستان بە روند تقسیم مناصب مدیریتی شورای این استان معترض است. لطیف نیروەیی دربارۀ تعامل دو حزب اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات کردستان با یکدیگر در موضوع شوراهای استانی کرکوک و نینوا بە کردپرس گفت: ما برای اثبات حسن نیت خودمان، در شورای استانی نینوا، بدون هیچ شرط و قید و بندی، برای تصدی معاونت استانداری نینوا به حزب دمکرات کردستان رأی مثبت دادیم و آنها پیروز شدند. انتظار داریم حزب دمکرات کردستان نیز در کرکوک از اتحادیۀ میهنی کردستان حمایت کند تا پست استانداری را کسب کند. این موضوع به نفع ما کردها و به نفع تمامی مردم کرکوک و همزیستی مسالمت آمیز و ثبات در این استان خواهد بود و تنها با معیار قرار دادن شمار کرسیها و آرای انتخاباتی می‌توان فرایند دمکراسی را در استان کرکوک توسعه بخشید.

این عضو شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان در پایان تأکید کرد: ما خوشبین هستیم زیرا بویژه در استان کرکوک، تلاشها ادامه دارد و نخست وزیر عراق محمد شیاع سودانی نیز همراه با جریانهای سیاسی عراق در تلاش هستند و احتمالاً در آیندۀ نزدیک، تمامی طرفها به نتیجه‌ای مثبت برای تشکیل ادارۀ جدید استان کرکوک دست خواهند یافت.

کد خبر 2773011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha