آرا و جایگاه جنبش تغییر در همه انتخاباتهای عراق و اقلیم کردستان 

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ در گزارش حاضر به میزان و درصد آرای جنبش تغییر در انتخابات اقلیم کردستان و عراق از سال   ۲۰۰۹ تا  ۲۰۲۱ پرداخته شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از  رسانه خبری دراو میدیا، جنبش تغییر پس از تاسیس از سال ۲۰۰۹ تا کنون در تمامی انتخابات عراق و اقلیم کردستان مشارکت کرده است و از سال ۲۰۰۹ به مرور زمان میزان و درصد آرای این حزب افزایش یافته است اما به یکباره از سال ۲۰۱۴ روندی نزولی و رو به افول طی کرده، تا سال ۲۰۲۱ که این حزب کمتر از یک درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

جنبش تغییر در سال ۲۰۰۹ در انتخابات سومین دوره پارلمان اقلیم کردستان شرکت کرد و از مجموع ۲،۵۱۸،۷۷۳ رای توانست ۴۴۵،۰۲۴ رای یعنی ۱۷.۷ درصد آرا را بخود اختصاص دهد.

در انتخابات دومین دوره مجلس عراق در سال ۲۰۱۰  نیز از مجموع ۲،۵۹۰،۲۷۴ رای، جنبش تغییر ۴۲۵،۷۹۳ رای یعنی ۱۶.۴ درصد آرا را کسب کرد.

در انتخابات دور چهارم پارلمان اقلیم در سال ۲۰۱۳، نیز این حزب از مجموع  ۲،۶۵۳،۷۴۳ رای توانست ۴۷۶،۷۳۶ رای یعنی ۱۸ درصد آرا را بدست آورد که این انتخابات بزرگترین موفقیت جنبش تغییر در انتخابات داخلی اقلیم کردستان بود.

در انتخابات سومین دوره مجلس عراق در سال ۲۰۱۴ نیز این جنبش از مجموع ۲،۷۱۷،۰۸۲ رای توانست ۴۷۲،۵۰۳ رای و ۱۷.۴ درصد آرا را کسب کند.

اوج کار جنبش تغییر در انتخابات شوراهای استانی سال ۲۰۱۴  و همزمان با انتخابات مجلس عراق بود که این حزب از مجموع ۲،۷۱۷،۰۸۲ رای توانست ۴۹۰،۵۷۲ رای و ۱۸.۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

اما سقوط وحشتناک آرای جنبش تغییر از انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۱۸ آغاز شد که این حزب از مجموع ۳،۷۵۸،۸۹۶ رای با کسب ۱۹۹،۶۱۱ رای فقط ۵.۳ درصد آرا را بدست آورد.

تیره روزی های جنبش تغییر در انتخابات پنجمین دوره پارلمان اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۸ ادامه یافت و این حزب از مجموع ۳،۰۸۵،۴۶۱ رای ۱۸۶،۹۰۳ رای معادل ۶.۱ درصد آرا را کسب کرد.

آخرین انتخابات سراسری عراق یعنی انتخابات پنجمین دوره مجلس عراق در سال ۲۰۲۱ نیز با سقوط آزاد آرای جنبش تغییر همراه بود و از مجموع ۳،۴۵۰،۷۷۳ رای این حزب فقط ۲۲٫۰۹۱ رای معادل ۰.۶ دهم درصد آرا را کسب کرد.

کد خبر 2773256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha