۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
«خسروی» مرز دائمی! /  رسول صفری

سرویس کرمانشاه _ رسول صفری از روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی کرمانشاه در مطلبی به ظرفیت‌های تحول آفرین مرز بین المللی خسروی در حوزه گردشگری مذهبی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ خسروی قدیمی‌ترین و معتبرترین مرز ایران و عراق است. مرزی که باعث توسعه همه‌جانبه قصرشیرین به‌عنوان شهر میزبان این مرز شد. شهری که زیبا بود و تجارت و سکونت در آن جذاب. اما با روی کار آمدن رژیم بعث در عراق و تنش‌های به‌وجود ‌آمده بین دو کشور که ریشه آن حتی به قبل از انقلاب بازمی‌گردد آرام آرام دو کشور را به‌ سمت رودررو ‌شدن پیش برد تا اینکه با تجاوز عراق به خاک ایران و آغاز پیشروی زمینی از سمت قصرشیرین، جنگی آغاز شد که هشت سال ‌طول کشید. در این بین استان کرمانشاه که جنگ از آن آغاز شد و در آن به پایان رسید بیشترین خسارت‌ها را در بخش‌های زیرساختی، انسانی و سرمایه‌ای متحمل شد.

شهر زیبای قصرشیرین و مرز پررونق آن از شیرینی سال‌های پیش، افتاد. محوریت خود در تجارت را با وجود پایان جنگ به‌ واسطه سیاست خصمانه طرف عراقی و تیرگی روابط حتی بعد از پذیرش قطعنامه و صلح از دست داد. اما مرز خسروی صرفا یک مرز عادی تجاری نبود بلکه تنها دروازه تشرف به عتبات عالیات بود و در طول سال زائران زیادی از این مرز به مناطق زیارتی عراق مشرف می‌شدند. همین تردد زوار حسینی از خسروی بر روند شهرنشینی در شهر کرمانشاه به‌عنوان مرکزیت آن زمان غرب کشور نیز موثر افتاد. چرا که کرمانشاه میزبان خاندان‌های بسیاری از نقاط مختلف کشور شد. آنان و فرزندان‌شان در سپهر سیاسی و شئونات دینی این شهر تاثیرات زیادی را رقم زدند. برای مثال کزازی‌ها از اراک، کریمی‌ها از اصفهان و... کرمانشاه و مردمان مهمان‌نوازش به خادمی علما و عاشقان طریقت حسین‌(ع) شهره بودند همانگونه که حالا همین روند در ذات مردمان متدین این استان ساری و جاری است.

به هر روی پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط رژیم بعث امید می‌رفت که دوباره مرز قدیمی خسروی که در سال‌های پس از جنگ به‌ عنوان نزدیک‌ترین نقطه به کربلا در روز عرفه میزبان هزاران دلداده شهید مظلوم عاشورا از سراسر کشور بود بازهم به‌ عنوان اصلی‌ترین قدمگاه زائران حسینی به کار خود ادامه دهد. اما در سال‌های اول پس از سقوط صدام، کشور عراق به‌ لحاظ سیاسی و امنیتی وضعیت باثباتی نداشت مردم به‌ صورت انفرادی و گروهی قاچاقی از استان همجوار یعنی ایلام و خوزستان وارد خاک عراق می‌شدند تا دولت عراق پس از چند سال مستقر شد آرام آرام ناآرامی‌های قومی و مذهبی ‌شکل گرفت و به ناگاه عراق میدان زورآزمایی جریان‌ انحرافی داعش شد و فجایع بسیاری به‌نام دین رقم خورد.

پس از فروکش‌ کردن شعله این نزاع در عراق که ابتدا رنگ‌ و بوی یک جنگ داخلی و پس از آن شکلی بین‌المللی به خود گرفت، قرار بود مرزها مجدد به روند عادی خود بازگردند. اما خسروی که هم‌مرز با استان دیالی بود با چالش‌ امنیتی در دیالی مواجه شد. این استان محل اسکان خانواده‌های داعشیانی شده بود که یا در جنگ کشته شده و یا در زندان‌های امنیتی عراق به سر می‌بردند همین پتانسیل نامبارک و عدم رغبت طرف عراقی به بازگشایی این مرز برای تردد زوار اربعینی، مرز مهران در ایلام و چذابه در خوزستان پذیرای چندساله زائران شدند و در روزهایی که زوار از آن دو مرز از کشور خارج می‌شدند خسروی با آن‌همه زیرساخت‌ قوی و هتل‌های قابل قبول، خالی از تردد بود.

با رفع تدریجی مشکلات امنیتی در دیالی، آرام‌ آرام مسوولان به‌واسطه حجم بالای تردد زوار و عدم توانایی خدمت‌ رسانی مطلوب رایزنی‌ها برای احیای قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مرز دو کشور که به ‌دروازه عتبات شهره بود انجام گرفت و حالا دو سه سالی است که زائران برای بوسه‌زدن بر تربت سالار شهیدان از خسروی به عتبات عالیات مشرف می‌شوند. در این راه حداقل سه استاندار کرمانشاهی یعنی بازوند، امیری‌مقدم و صحرایی تلاش‌های زیادی کردند و رایزنی‌های فشرده‌ای را انجام دادند کاری که در دولت روحانی استارت خورد و در دولت شهید رئیسی به سرانجام رسید و حالا در دولت پزشکیان قرار است این مرز به‌ عنوان مرز دائمی تردد زوار یعنی همان مسیری که سده‌های بسیاری ملجا تقرب‌جویان آستان ملک پاسبان اولیای دین بوده است.

در روز جمعه اسکندر مومنی وزیر کشور که کمتر از بیست و چهار ساعت از رای اعتماد گرفتنش از مجلس گذشته بود اولین سفر خود را به‌عنوان وزیر کشور دولت تازه مستقر شده پزشکیان به مرز خسروی انجام داد در این سفر که وزیر کشور را استاندار و فضل‌الله رنجبر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس همراهی می‌کردند؛‌ وی ضمن بازدید از مرز و زیرساخت‌های خسروی در نشست با مسوولان ستاد اربعین و مسوولان عراقی در مرز منذریه که طرف عراقی مرز خسروی است گفت: باتوجه به زیرساخت‌های خوب مرز خسروی مقرر شد این مرز به‌ طور دائم مسیر تردد کاروان‌های حج و زیارت برای عتبات‌عالیات تعیین شود. تاکنون قریب به نیم‌ میلیون نفر از ‌مرز خسروی راهی عراق شده و200 نفر نیز از طریق همین مرز به کشور بازگشته‌اند که البته این آمار تا پایان روز جمعه  700 هزار نفر رسید و پیش‌بینی‌ها رسیدن به عدد حدود یک میلیون تردد را دور از انتظار نمی‌داند. وزیر کشور ‌در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های خوب مرزی خسروی‌ و تاکید بر این نکته تاکنون هیچ مشکلی در تردد زائران پیش نیامده است افزود: ‌توصیه این است زواری که خودروی شخصی ندارند باتوجه به امکانات خوب حمل‌ونقل عمومی در مرز خسروی در صورت امکان از این مرز به کشور برگردند.

مومنی با بازدید میدانی که از مرز انجام داده بود و باتوجه به زیرساخت‌های خوب مرز خسروی مقرر کرد این مرز به‌طور دائم مسیر تردد کاروان‌های حج و زیارت برای عتبات عالیات تعیین شود. شاید این یکی از خبرهایی بود که خستگی را از تن همه بیرون کرد و با این مصوبه ‌و باتوجه به منطقه آزاد شدن قصرشیرین این امید می‌رود که ترددها در این مرز باعث رونق اقتصادی و بازگشت واقعی مرز خسروی به جایگاه خود باشد.‌ البته مومنی نکته دیگری را هم مطرح کرد که اگر تنها در حد یک نظر نماند و در فرایند بودجه‌ریزی برای استان کرمانشاه لحاظ شود دستاوردی مهم برای استان مظلوم کرمانشاه خواهد شد.

دکتر اسکندر مومنی وزیر کشور صبح جمعه در جلسه قرارگاه اربعین استان کرمانشاه، حل مشکلات زیرساختی استان را وظیفه همه دستگاه‌ها دانست و گفت: زیرساخت‌های استان کرمانشاه در جنگ تحمیلی آسیب‌های جدی دیده و امروز وظیفه ماست که آن را مد نظر قرار دهیم و برای توسعه و پیشرفت استان به‌ویژه در حوزه زیرساختی گام برداریم.

منبع: روزنامه نقدحال

کد خبر 2774546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha