از اصرار بر استیضاح تا عزل شهردار/ در شورای شهر ارومیه چه خبر است؟

٧ عضو شورای شهر ارومیه در اقدامی عجیب شهردار این شهر را برکنار و سرپرست جدیدی را برای آن انتخاب کردند این در حالی است که چهار عضو دیگر شورای شهر با این موضوع مخالف بوده و در جلسه هم حضور نداشتند.

به گزارش کردپرس، شب گذشته خبری مبنی بر تغییر شهردار ارومیه در رسانه ها منتشر شد که در آن شورای شهر با حضور ٧ نفر از ۱۱ عضو شورا جلسه ای برگزار کرده و طی آن "حسین مهدی‌زاده" را از سمت شهرداری عزل کردند و بعد ازآن نیز "جوان کیا" به عنوان سرپرست شهرداری ارومیه معرفی کردند.

این در حالی است که برخی از اعضای شورای شهر، این موضوع را غیرقانونی می دانند.

مرتضی منافی عضو شورای شهر ارومیه  در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: روز گذشته به دلیل فوت یکی از اقوام، در جلسه شورای شهر حضور نداشتم و به‌ طور کلی با عزل شهردار مخالف هستم.

او در تشریح دلایل مخالف بودن خود بیان کرد: برگزاری جلسه رسمی شورای شهر باید طبق مقررات و با حضور حداقل ۲ سوم اعضا صورت گیرد اما جلسه روز گذشته تنها با حضور هفت نفر از اعضای شورا برگزار شد که از نظر قانونی مورد بحث است.

منافی گفت: در آغاز جلسه هشت نفر از اعضای شورای شهر حاضر بودند، اما وقتی موضوع عزل شهردار مطرح شد، صادق توکلی مهر جلسه را ترک کرد و با این اقدام، تعداد حاضرین به هفت نفر کاهش یافت.

سپس چهار نفر اعضای شورای شهر شامل صادق توکلی مهر، ساسان ابراهیم‌زاده، مرتضی منافی و نقی کریمی طی نامه‌ای به فرمانداری موضع خود را اعلام کردند .

در این نامه عنوان شده است که جلسات شوراها علنی و با حضور ۲سوم اعضای اصلی رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیرعلنی منوط به تصویب ۲سوم اعضای حاضر در جلسه است.

در ادامه این نامه، امضا کنندگان با بیان اینکه جلسه روز گذشته شورای شهر بدون حضور آنها و بدون رعایت حد نصاب مقرر در قانون مارالبیان تشکیل شده و بر همین اساس به تصریح قانون مورد استناد، جلسه یاد شده رسمیت نداشته و تصمیمات اتخاذ شده از اعتبار قانونی برخوردار نیست.

چهار عضو شورای شهر ارومیه با تاکید بر اینکه قانون گذار موارد خاتمه دوره خدمت شهردار را به موارد چهارگانه مندرج در تبصره چهار ذیل ماده ۸۰ قانون صدرالذکر منحصر ساخته است،آورده اند: خروج موضوعی از نص صریح قانون و مغایر با قوانین و مقررات موضوعه است از همین حیث از فرماندار ارومیه می خواهیم به این موضوع رسیدگی کند.

علیرغم مخالفت چهار عضو شورای شهر ارومیه اما صبح امروز پیش تعدادی از اعضای شورا شهر که عزل کننده شهردار ارومیه بودند با حضور در دفتر شهردار ارومیه، رضآ جوان کیا سرپرست جدید شهرداری ارومیه را بر صندلی مدیریت شهر نشانده و این موضوع را از دیدگاه شورای شهر ارومیه رسمی عنوان کردند.

البته اربیهشت ماه امسال نیز شورای شهر ارومیه با تشکیل جلسه ای در خصوص استیضاح یا ابقا شهردار ارومیه رای گیری کرد که پس از رای گیری اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه برای استیضاح یا ابقا «حسین مهدی زاده»، (با  ۷ رای موافق  و ۴ رای مخالف استیضاح) ابقا شد.

کد خبر 2776445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha