حس و حال قاجاری در قلب سنندج، کوچه هایی که بوی قدیم می دهد و داستان یک هتل

از خیابان کشاورز (وکیل) می گذریم، وارد کوچه هایی می شویم که بوی خاک می دهد، تنگ است کمی، اما صفای قدیم ها را در دل سنندج با باد کمی ملایم پاییزی به مشام می رساند. وسط های کوچه به یک تابلوی کوچک می رسیم «هتل بوتیک دیاکو» جایی که در زمان های دور از عمارت های نامی بوده است.

کردپرس- خانه ای که به نام «خانه تاریخی آزموده اردلان» شناخته می شود، حالا پس از سه سال عملیات بازسازی از سوی سرمایه گذار به اولین «هتل بوتیک» کردستان بدل شده، البته هنوز کمی خرده کاری دارد. دیاکو رضایی جوان سرمایه گذار که ایده این طرح را مطرح و با اجاره این خانه تاریخی از اداره میراث فرهنگی آن را اجرا کرده است، از چهره اش پیداست که اهل کار است. جوان است و پر انرژی.

برخی از فعالان رسانه ای برای بازدید از این طرح در ۴ عصر ۵ آبان در حالی هوا پاییز را فریاد می زد، وارد حیاط این هتل شدند، میهمان نوازی میزبان نشان داد که هتل دار است.

ساختمان قدیمی که هر خشتش روایتی دارد از آمد و رفت های بسیار در قدیم و حیاطی که بزم ها به خود دیده است، قد راست کرده است با دست ها و ایده های بانوی توانمند کردستانی به نام «دنا عطری».

 او معمار و سرپرست بازسازی این خانه زیبا است. خانه ای که سعی شده است روزنه هایی همچنان در آن باقی بماند برای روایت تاریخش و این باقی ماندن آثار که «شاهدی» برای قدمت فرهنگ و ادب این دیار است نتیجه وسواس های خانم مهندس عطری است. او تجربه مرمت در ایتالیا را هم دارد.

بازدید با حضور خانم گولان فرزامی معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان آغاز می شود.

حس و حال قاجاری در قلب سنندج؛ کوچه هایی که بوی قدیم می دهد و داستان یک هتل

او برای خبرنگاران توضیح می دهد که  خانه تاریخی آزموده اردلان سنندج در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده  و بازسازی و مرمت این خانه تاریخی حدود سه سال به طول انجامیده است. خانم فرزامی از نتیجه کار سرمایه گذار در زمینه مرمت راضی است و خودش می گوید: «بسیار به‌خوبی مرمت شده است.»

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کردستان در مورد فرایند واگذاری این خانه تاریخی به سرمایه گذار توضیح می دهد که «این خانه با طی مراحل از طرق ماده ۲۷ و واگذاری از طریق مزایده عمومی به آقای رضایی واگذار شد. آن زمان کسی استقبال نمی کرد اما نتیجه کار آقای رضایی باعث شده اکنون درخواست ها برای پروژه های دیگر چشمگیر باشد.»

بر اساس گفته های خانم فرزامی، مساحت عرصه این بنا حدود ۵۳۰ مترمربع و زیربنای آن ۷۰۰ مترمربع است که برای بازسازی و مرمت آن حدود ۹ میلیارد تومان هزینه  شده است. اکنون  این مکان ۳۰ تخت اقامتی فعال دارد و  برای ۱۰ نفر اشتغال‌ نیز ایجاد کرده است.»

دیاکو رضایی، سرمایه گذار خوش فکر این طرح هم می گوید: «هتل بوتیک در واقع شامل مکانی اقامتی است که دارای حداقل ۱۰ اتاق باشد و برای مسافرانی که مدت زمان کمتری را می توانند در یک شهر بمانند امکان دیدن صنایع دستی، وضعیت فرهنگی و حتی غذاهای سنتی آن شهر را فراهم کند. ما در این مجموعه در فکر ارایه این خدمات هستیم و در آینده هم در نظر داریم که بخش رستوران آن را در کنار کافه راه اندازی  و غرفه های صنایع دستی را هم برای عرضه محصولات ایجاد کنیم. تا اولین هتل بوتیک در شهر سنندج بتواند خدمات مورد نظر را به بهترین شکل ارایه کند.»

مدیر هتل بوتیک دیاکو سنندج ادامه می دهد: «سه سال پیش ابتدا برای بازسازی این مکان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه برآورد شد که با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم، تاکنون حدود ۹ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.»

آقای رضایی می گوید: «بازسازی این بنا با توجه معماری قدیمی شهر سنندج صورت گرفته است که شامل قسمت‌های اقامتی، صنایع دستی، آتلیه عکاسی، کافه، پارکینگ اختصاصی و دفتر خدمات مسافرتی است.»

خانم مهندس دنا عطری، طراح معماری این خانه تاریخی با  توضیحاتی در خصوص نحوه بازسازی این مکان می گوید: «اصالت ساختمان را سعی کرده‌ایم حفظ کنیم در عین حال که این بنا به‌روز شده است.»

او که سابقه مرمت در ایتالیا را هم داشته بازسازی این مکان را اولین تجربه کاری اش در ایران عنوان می کند و می گوید: «حفظ اصالت بر اساس استاندارهای جهانی و همچنین مقاوم سازی در حد بالا دو اولویت مهم کاری در اجرای این پروژه بوده است اکنون در هر دو بعد از نتیجه کار هم خود ما و هم کارشناسان رضایت دارند.»

او سنندج و کردستان را از نظر وجود بناهای تاریخی دارای گنجینه ای ارزشمند می داند و معتقد است: «هر چه سرعت بازسازی این بناها افزایش یابد امکان حفظ اصالت آنها هم بیشتر خواهد بود و اکنون بناهای زیادی در استان نیازمند بازسازی هستند.»

کد خبر 2776905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha