جاده‌هایی به رنگ خون/ ترک فعل هایی که بلای جان ها شدند

سرویس آذربایجان غربی- مرگ ٣ تن از هم وطنان در تصادف دلخراش جاده سیلوانای ارومیه طی روز گذشته، با واکنش های فراوانی روبه رو بوده از داد عزل مسئولان کم کار، تا رو شدن مصوبات اجرا نشده علیرغم تعیین بودجه همه و همه نشان داد اگر ترک فعل ها نبودند شاید الان چندین خانواده داغدار نشده بودند. جاده های نا امن آذربایجان غربی از ابتدای سال جان حدود ٤٠٠ نفر را گرفته اند و این دور باطل ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، روز گذشته ١٩ آبان ماه، طی حادثه دلخراش تصادف بین ٣ خودرو پژو، سمند و پراید، در محور ارومیه به سیلوانا در سه راهی راژان، ٣نفر از سرنشینان در دم جان خود را از دست داده و ۱۳ نفر هم مصدوم شدند.

شدت برخورد به حدی بود که چهار آمبولانس سبک و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به سه راهی راژان اعزام و مصدومان را به بیمارستان‌های ارومیه انتقال دادند. عصر دیروز اعلام شد که حال ٣تن از مصدومان وخیم است.

مسیر سه راهی راژان به دلیل کوهستانی و کم‌عرض بودن جاده یکی از نقاط حادثه خیز آذربایجان‌غربی به شمار می رود و در کل  وضعیت اسف بار جاده‌های بخش سیلوانا به نحوی است که از روز گذشته با مرگ ٣ نفر از هم وطنان تا کنون واکنش های فراوانی از سوی مردم و جامعه مدنی شکل گرفته است که رنگ و بوی انتقاد و گلایه دارد.

جاده هایی که سال هاست در دست تعمیراند و بهسازی و ترمیم آنها تنها زمانی انجام می گیرد که جاده با خون چند نفر رنگین شود، که آن هم نوشداری بعد مرگ سهراب است و دیگر دردی از بازماندگان حادثه دوا نمی کند.

هنوز تبعات حادثه هولناک در آتش سوختن ٥ نفر از اعضای یک خانواده در گردنه قوشچی بین ارومیه و سلماس و ضرب الاجل های! آن باقی بود که دیروز چندین خانواده در یکی دیگر از محورهای ارومیه داغدار شدند.

مصوبه ای که روی کاغذ ماند

داغدار شدنی که ناشی از ترک فعل است و خبرها حاکی از آن است که اجرا نشدن مصوبه پروژه روکش جاده ارومیه- سه راهی راژان- زیوه علی رغم اختصاص یافتن ردیف بودجه ملی برای آن، به سوال بزرگ مردم تبدیل شده است.

در همین خصوص آزاد یوسفی‌راد، روزنامه‌نگار ارومیه‌ای با مخاطب قراردادن دادستان مرکز استان خواهان ورود وی به وضعیت اسف بار جاده‌های بخش سیلوانا و تحت پیگرد قراردادن مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به جهت تقصیر و ترک فعل در ایمن سازی این محور مواصلاتی پرتردد شد.

این روزنامه‌نگار با انتشار مصوبه سفر استاندار به بخش سیلوانا از معتمدیان استاندار آذربایجان غربی نیز خواست تا پاسخگوی چرایی اجرا نشدن مصوبه پروژه روکش جاده ارومیه- سه راهی راژان- زیوه علی رغم اختصاص یافتن ردیف بودجه ملی برای آن، باشد.

درخواست عزل مسئولان کم کار

واکنش ها در همین حد باقی نماند و نشان داد قصور و اهمال در انجام وظایف به حدی زیاد است که دادِ عزل مسئولان کم کار، از سوی بسیاری از فعالان مدنی و مسئولان فعلی و سابق سرداده شده است.

در واکنش به این تصادف مرگبار صادق توکلی‌مهر رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر ارومیه با اشاره به عدم همکاری فرماندار با شورای شهرستان و عدم پاسخگویی او برابر مطالبات مردمی، خواهان عزل انقلابی فرماندار شهرستان ارومیه شد.

او در صفحه مجازی خود نوشت: «جناب آقای فرماندار ارومیه؛ در نتیجه بی‌توجهی مکرر و سوء مدیریتتان، روزانه در حوزه شهرستان تحت زعامت شما با فجایعی روبرو هستیم. تلاش‌های زیادی نمودیم تا شما را وادار به تعامل با نهادهای مردمی در جهت حل معضلات شهرستان و پاسخ به مطالبات بر حق مردم بنماییم، اما گویا شما تصمیمتان را به گونه‌ای دیگر گرفته و خیال طی طریق به همان مسیر معیوب گذشته را دارید. هزینه سوء مدیریت و خواب شما اما با خون مردم این شهر پرداخت می‌شود و هر روز اژدهای جاده مرگ‌آور، مرگ‌های بیشتری را رقم می‌زند و خانواده‌های بیشتری را غرق در خون و عزا می‌کند».

توکلی مهر در ادامه آورده است: «آقای فرماندار اگر سرتان از بازی‌های انتخاباتی خلوت شد به جاده‌های قرمز از خون ارومیه هم سری بزنید و به جای گذاشتن چوب لای چرخ نهادهای مردمی به فکر دریافت اعتبارات ملی و استانی برای بستن دهان این اژدهای خود پرورده باشید. به راستی نهادهای نظارتی و بالادستی جناب آقای فرماندار چه زمانی قرار است ورود کنند؟ آیا عملکرد فرماندار را منطبق می‌دانند بر آنچه خود از یک مسئول انقلابی تصور می‌کنند؟ این همه کشتار مردم در جاده‌ها زیبنده ادعای دولت انقلابی و مردمی است؟ کمترین انتظار مردم از دولت انقلابی عزل انقلابی فرماندار و ورود جدی و پایان دادن به این سریال اژدهای مرگ است».

بهنام مندا، عضو شورای بخش سیلوانا نیز در صفحه مجازی خود و در واکنش به تصادف مرگبار سیلوانا، خواستار عزل بخشدار این منطقه به جهت ناکارآمدی وی شد.

محمدخالد حاتمی عضو پیشین شورای اسلامی شهر ارومیه نیز با انتشار عکسی از جادهٔ سیلوانای ارومیه نوشت: «شرمت باد مسئول!»

جاده‌هایی به رنگ خون/ ترک فعل هایی که بلای جان ها شدند

استاندار خواستار تسریع حذف نقاط حادثه خیز شد/ مصوبه ای که فراموش شد

پس از این حادثه تلخ و ناگوار نوبت به مسئولان رسید تا با عیادت از مجروحان سانحه و صدور وعده های پیگیری! وارد صحنه شوند.

عصر دیروز محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه جهت عیادت از مصدومین حادثه تصادف در جاده سیلوانای ارومیه حاضر شد. او  ضمن لزوم رسیدگی سریع به وضعیت آسیب دیدگان خواستار تسریع در توجه به وضعیت ایمنی جاده ها و حذف نقاط حادثه خیز به مدیران مربوطه شد.

صدور دستور پیگیری استاندار در حالی است که مصوبه پروژه روکش جاده ارومیه- سه راهی راژان- زیوه علی رغم اختصاص یافتن ردیف بودجه ملی برای آن یکی از مصوبای سفر استاندار به بخش سیلوانا بود!!!

 ارجاع پرونده تصادف به شورای عالی پلیس راه استان /ترک فعل ها مشخص شوند

سپس حسین مجیدی دادستان مرکز استان ضمن تسلیت به خانواده های متوفی و شهروندان ارومیه علی الخصوص ساکنین بخش سیلوانا اظهار کرد: طبق بند۱۱۲ مصوبات جلسه  پیشگیری از تصادفات درون شهری و جاده ای پرونده تصادف  کفی راژان  به شورای عالی رسیدگی به تصادفات پلیس راه استان ارجاع شد.

حسین مجیدی ضمن دستور به شورای عالی تصادفات تاکید کرد: شورا به بررسی همه جانبه ابعاد مقصرین احتمالی اشخاص حقیقی و حقوقی به قید فوریت اقدام و ترک فعل احتمالی هریک از مقصرین حادثه را گزارش نمایند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی نیز با توجه به فوت راننده مقصر با صدور دستور قضایی به شرکت های بیمه و صندوق خسارات تامین بدنی دستور دادند  حداکثر ظرف ۵ روز نسبت به پرداخت بیمه متوفیان اقدام نمایند.

موافقت با احداث پایگاه امداد و نجات هلال احمر در محور ارومیه -راژان

در ادامه سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی طی تماس تلفنی با رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در خصوص احداث پایگاه امداد و نجات هلال احمر در محور ارومیه -راژان رایزنی و موافقت لازم را بعمل آورد.

حمید محبوبی طی تماس با محمودی رئیس سازمان امداد و نجات کشور ضمن درخواست اخذ مجوز احداث پایگاه امداد و نجات در محور ارومیه _راژان، با توجه به افزایش تردد و رخداد حوادث جاده ای در این محور و پیگیری مجدانه استاندار آذربایجان غربی در جهت خدمت رسانی هر چه بهتر و سریعتر به مردم شریف منطقه را خواستار و این مهم را جزء اولویت های اصلی دانست.

همچنین سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در جلسه شورای معاونین جمعیت استان طی دستور فوری به معاون امداد و نجات هلال احمر استان خواستار انجام اقدامات لازم در خصوص پیگیری اختصاص زمین و شروع مراحل ساخت پایگاه امداد و نجات با هماهنگی و همکاری ، اداره کل مسکن و شهرسازی استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرمانداری ارومیه و دیگر نهادهای مرتبط کرد و خواستار جذب هرچه سریعتر آمبولانس و خودروی نجات از سازمان امداد و نجات کشور شد.

او تاکید کرد: پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در شهر سیلوانا با حوزه تخصصی جستجو و نجات در کوهستان با توجه به تعدد زیاد حوادث کوهستان در  منطقه، در سال ۱۳۹۲ افتتاح و هم اکنون در حال خدمت رسانی می باشد و ساخت و بهره برداری از پایگاه امداد و نجات در محور ارومیه _راژان خدمت رسانی سریعتر و بهتر امدادگران هلال احمر را در منطقه سبب ساز خواهد بود.

جاده های آذربایجان غربی چه زمانی استاندارد می شود؟

جاده های آذربایجان غربی همچنان نا امن هستند به نحوی که تنها در آبان ماه امسال که ٢٠ روز از آن گذشته است ۲۰ نفر جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی در گردنه قوشچی که تاکنون چندین بار از سوی رییس کل دادگستری استان ضرب الاجل ترمیم و بهسازی آن صادر شده است!! از دست داده اند.

وضعیت جاده های جنوب آذربایجان غربی هم از جاده های شمال استان بدتر است و آمار تصادفات در محورهای مهاباد به سردشت، مهاباد به ارومیه و میاندوآب و بوکان، سردشت به پیرانشهر، پیرانشهر به تمرچین، پیرانشهر به نقده، بوکان به سقز و .... چندان تعریفی ندارد و آمار بالای تصادفات حاکی از نبود استانداردهای لازم است.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی هم ابتدای مهر ماه امسال گفته بود: طی ۶ ماهه نخست سال جاری، ۲۵ هزار و ۱۱۴ تصادف در استان رخ داده که منجر به فوت ۳۷۳ نفر و جراحت بیش از ۸۶۰۰ نفر شده است.

یعنی روزی ٢ نفر در جاده های این استان جان باخته اند و از دست رفته ٣٧٣ جان آمار کمی نیست به راحتی بتوان فراموش کرد چرا که هنوز ٦ ماهه دوم سال نرسیده تعداد جان باختگان تصادفات این استان از شمار روزهای یک سال فراتر رفته و دور از انتظار نیست با این وضعیت و عدم توجه مسئولان تعداد فوتی و مصدومان و قطع عضوها و ... بیشتر و بیشتر هم شود پس کی رنگ خون از این جاده ها پاک می شود؟!

کد خبر 2763094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha