بیانیه جبهه خلق در خصوص توافق دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان برای به تعویق انداختن زمان انتخابات پارلمانی

سرویس عراق و  اقلیم کردستان_ جبهه خلق اعلام کرد دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی پس از یک جدال رسانه‌ای مملو از سناریو و شعاربازی با توافق هم انتخابات را به تعویق انداختند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری شارپرس، جبهه خلق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به طور روشن اعلام می‌کنیم اگر رئیس اقلیم کردستان قادر به تعیین تاریخی برای برگزاری انتخابات نیست و معتقد است که حزبش و متحد این حزب که اتحادیه میهنی است به تصمیمات او احترام نمی‌گذارند باید از کمیسیون عراق خواسته شود که تاریخ مشخص جدیدی را برای برگزاری انتخابات آتی پارلمان کردستان تعیین کند و این مسئولیت را به آنان واگذار کند».

متن این بیانیه به شرح زیر است:

همانطور که همه می‌دانند رئیس اقلیم کردستان اولین حکم ریاستی خود را به منظور برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان در تاریخ ۲۴ آوریل سال ۲۰۲۲ صادر کرد که در آن تاریخ یکم اکتبر همان سال را برای برگزاری این روند تعیین کرد از آن زمان که بیش از دو سال می‌گذرد، تا کنون سه بار دیگر تاریخ برگزاری این انتخابات تعیین شد اما به هیچکدام از تاریخ‌ها عمل نشده است، آخرین بار آن در تاریخ دهم ماه ژوئن سال جاری بود که پس از برپا کردن یک جدال رسانه‌ای مملو از سناریو و شعاربازی میان یکدیگر، با یک توافق حزبی از پیش تعیین شده دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان این تاریخ را نیز به تعویق انداختند. رئیس اقلیم کردستان نیز درباره این همه به تعویق اندختنها و علت آن و اینکه چرا تاریخهای تعیین شده از سوی وی به جای رعایت آن برعکس به آنها بی‌احترامی می‌شود!؟ حتی برای یک بار هم توضیح کوتاهی به مردم کردستان ارائه نکرد. در حال که کمیسیون انتخابات عراق که یک نهاد اجرایی انتخابات است همه الزامات را از هر نظر آماده کرده بود.

این بی‌تفاوتیهای رئیس اقلیم کردستان سوال بزرگی را در خصوص نقش و وظایف نهاد ریاست اقلیم کردستان ایجاد کرده است، که آیا نقش این نهاد در دوران ریاست نچیروان بارزانی تنها صدور حکم ریاستی است آن هم بدون آن که دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان به آن احترام بگذارند، یا این که رئیس این نهاد مهم خود نیز این وضعیت را قبول دارد و خود بخشی از این روند بی اعتنایی است؟ به ویژه که از همان ابتدا درباره موضوع تمدید غیرقانونی فعالیت پارلمان کردستان سکوت را اختیار کرد و موضعی نداشت، که بروز همه این مشکلات انتخاباتی از تمدید غیرقانونی فعالیت پارلمان نشأت گرفت.

ما به صراحت اعلام می‌کنیم اگر رئیس اقلیم کردستان قادر به تعیین تاریخ جدیدی برای برگزاری انتخابات نیست و بر این باور است که حزب وی و متحدش که اتحادیه میهنی کردستان است به تصمیمات او احترام نمی‌گذارند باید این مسئولیت را به کمیسیون انتخابات عراق بسپارد و از این کمیسیون خواسته شود که زمان مشخص جدیدی را برای برگزاری انتخابات تعیین کند.

ما به عنوان جبهه خلق یک بار دیگر اعلام می‌کنیم فرار مقامات از انتخابات و نادیده گرفتن اراده مردم کردستان و سلب حق رای دهندگان ضربه موثری بر روند دمکراسی و آسیب بزرگی به جایگاه اقلیم کردستان در عراق و منطقه وارد می‌کند، از این رو باید در سریعترین زمان ممکن تاریخ برگزاری انتخابات تعیین گردد.

کد خبر 2772029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha