آخرین وضعیت پرونده «فرید صادقی» از زبان وکلای پرونده

سرویس کردستان- وکلای پرونده «فرید صادقی» کودک 14 ساله اهل شهرستان قروه که بر اثر اذیت و آزار جنسی خودکشی کرد، آخرین وضعیت پرونده و روند بررسی آن را توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روند بررسی پرونده «فرید صادقی» کودک ۱۴ ساله اهل قروه که بعد از اذیت و آزار جنسی اقدام به خودکشی کرد در حالی ادامه دارد که از یک طرف مردم خواستار انعکاس روند پرونده به افکارعمومی هستند و از طرف دیگر هم عده ای با شایعه پراکنی سعی در ایجاد جو روانی دارند به طوری که بتوانند از این فرصت بهره ای را ببرند.

در همین زمینه وکلای خانواده «فرید صادقی» در مصاحبه اختصاصی با کردپرس آخرین وضعیت پرونده این کودک ۱۴ ساله اهل روستای چمقلو شهرستان قروه را تشریح کردند.

«یونس قبادی» و «افشار خالدیان» به عنوان وکلای خانواده «فرید صادقی» خبر دادند که این پرونده در شعبه دوم بازپرسی دادگستری شهرستان قروه بوده و فعلاً در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

آنان از مطالعه دقیق پرونده و ارائه نکات مرتبط و درخواست های لازم در صحبت با بازپرس پرونده گفتند. «ما پرونده را مطالعه و با بازپرس صحبت داشته و موارد و خواسته های مدنظر را مطرح کرده ایم و چون پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است در تلاش برای به دست آوردن مدارک و مستندات بیشتر هستیم».

متهمان تفهیم اتهام شده اند

به گفته این وکلا در حال حاضر چهار متهم در رابطه با این پرونده بازداشت و تفهیم اتهام شده اند که اتهامات آنان شامل «آدم ربایی، حبس غیرقانونی و تجاوز به عنف» بوده است.

«قبادی» و «خالدیان» اعلام کردند که «از این چهار متهم، دو متهم زیر سن قانونی ۱۸ سال هستند که فعلاً با وثیقه آزاد شده و پرونده آنان از شعبه بازپرسی عدم صلاحیت خورده و باید در دادگاه کیفری ویژه اطفال به پرونده آنان رسیدگی شود».

آنان درباره دو متهم دیگر اظهار داشتند «اما برای دو متهم دیگر قرار بازداشت موقت صادر شده و در زندان قروه هستند که در حال حاضر برای تحقیقات بیشتر و اخذ اطلاعات و روشن بودن زوایای پرونده، طبق دستور بازپرس موقتاً تحویل آگاهی داده شده اند و همچنان در آگاهی تحقیقات ادامه دارد».

بنا به سخنان وکلای خانواده «فرید صادقی» تا این لحظه نتیجه تحقیقات آگاهی هنوز به بازپرسی واصل نشده و منتظر نتیجه این تحقیقات هستند.

آنان اشاره داشتند که پرونده فوق باید از دادگاه کیفری یک استان رسیدگی شود. «باتوجه به جرم و مجازاتی که قانون گذار تعیین کرده اگر بحث تجاوز تأیید و ادله کافی به دست بیاید، این پرونده از صلاحیت دادگستری قروه خارج می شود چرا که در جرایم منافع فرد، شهرستان حق رسیدگی ندارد و حتماً باید به دادگاه کیفری برای ادامه رسیدگی برده شود».

«قبادی» و «خالدیان» تأکید کردند که فعلاً منتظر هستیم تحقیقات تکمیل شود و بعد به بررسی اتهامات وارده براساس مدارک و مستندات بپردازیم.

روند پرونده زمان بر است

آن طور که این وکلا می گویند «جرایمی که در تمامی جوامع به ویژه در جوامع کوچکی مانند قروه اتفاق می افتد قطعاً وجدان جمعی جامعه را متأثر می کند و قطعاً مردم نگرانند و حق هم دارند نگران باشند. اما مطمئن باشند دستگاه های قضایی و انتظامی و امنیتی و در کنار آن ما به عنوان وکلای پرونده در تلاشیم برای برقراری عدالت کامل و ادای حق فرید و خانواده اش و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد».

آنان از زمان بر بودن پروسه پرونده خبر دادند. «این گونه پرونده ها باتوجه به نوع جرایم آن و تعداد افراد دخیل در پرونده و زوایای آشکار و پنهانی که هست مقداری زمان بر بوده و این در جهت روشن بودن هرچه بیشتر واقعیت باتوجه به بعد وسیع آن است و این در مسیری هست که عدالت به درستی اجرا شود و مردم مطمئن باشند که در این زمینه هیچ کسی تعارف ندارد و ترسی هم از کسی نداریم».

وکلای خانواده «فرید صادقی» تأکید کردند که «مجموعه دستگاه قضایی به ویژه بازپرس شعبه به شدت پیگیر پرونده هستند و با دقت و موشکافانه این مسئله را بررسی و حساسیت به خرج می دهند و مطمئناً عدالت اجرا می شود و متهمانی که در این جنایت دست داشته اند هرگز قسر در نمی برند».

نتیجه پزشکی قانونی هنوز نیامده است

«یونس قبادی» و «افشار خالدیان» در ادامه مصاحبه خود تصریح کردند «اداره آگاهی ۲۰ روز فرصت دارد تا تحقیقات لازم را ارائه دهد اما در این بین نکته مهم این است که هنوز نتیجه پزشکی قانونی نیامده، نتیجه پزشکی قانونی خیلی مهم و اثرگذار است روی پرونده تا بتوان براساس نتیجه پزشکی قانونی و تحقیقات اداره آگاهی و دیگر مستندات لازم عناوین مجرمانه را به صورت دقیق برای بازپرس پیاده و اشد مجازات را برای متهمان بگیریم».

مردم هرچه می دانند ارائه دهند

آنان خطاب به مردم هم یک درخواست را مطرح کردند. «یک توصیه و درخواست از مردم داریم؛ به هرکسی که در جریان این موارد است و اطلاعات دارند و می دانند چنین اتفاقاتی افتاده و دیده اند و مدارک و مستندات و هرچه که دارند و تا به حال به علت ترس ارائه نکرده اند، از همین جا اعلام می کنیم که بیایند و بدانند این همکاری آنان کاملاً محرمانه بوده و اسمشان محفوظ می ماند و هیچکسی نمی تواند دسترسی داشته باشد به نام و مدارک آنان. از مردم خواستاریم اطلاعاتی اگر دارند در اختیار ما قرار دهند حالا به هر شیوه ای که می دانند و کمک کنند تا این پرونده بهتر و سریع تر پیش رود و بدانند با این کار نه تنها در احقاق حق «فرید» کمک می کنند بلکه از دامن زدن به شایعات هم جلوگیری خواهد شد».

به گفته وکلای خانواده «فرید صادقی» همه ما واقعیت امر را می دانیم اما دستگاه قضایی دلایل و مدارک و مستندات کافی نیاز دارد لذا از مردم خواهش می کنیم نترسند و حتماً همکاری کنند تا ابعاد پرونده روشن شود. گواهان بیایند و مشاهدات عینی خود را بگویند و بدانند که این کار بسیار کمک می کند برای پرونده تا فریدهای دیگر قربانی نشوند».

همکاران خللی در پرونده ایجاد نکنند

دیگر موردی که «قبادی» و «خالدیان» به آن پرداختند انتقاد و درخواستی بود از همکاران وکیل خود که به دنبال خلل در روند پرونده به هر دلیلی هستند. «موردی که مهم بوده و باید اینجا مطرح کنیم این است که هر متهمی طبق قانون اجازه دارد وکیل بگیرد و خود بازپرس اجازه می دهد که آن وکیل چه زمانی و در چه محدوده ای ورود و کار کند اما درباره این پرونده خواهش می کنیم از همکارانی که می خواهند این کار را انجام دهند و وکالت متهم را بپذیرند، با این علم و اگاهی از قوانین و مقررات که حق مسلم متهم است، اعلام می کنیم که هرکسی قرار است بیاید برای متهم در راستای دفاع از متهم، چون پرونده در مرحله تحقیقات است فعلاً خللی ایجاد نکنند تا واقعیت مشخص شود چون آنچه فعلا مسلم هست این است که تمام ایران درگیر این مسئله شده اند لذا همکاران در این مرحله ورود نکرده تا اخلال در تحقیقات و پرونده پیش نیاید».

دریافت پول از متهمان دروغ است

آنان سپس با حضور خانواده «فرید صادقی» نسبت به شایعات مطرح شده درباره خانواده «فرید» به خصوص پدر او مبنی بر دریافت مبالغی از متهمان، واکنش نشان داده و توضیحاتی را ارائه کردند. «در خصوص شایعات مطرح شده به عنوان وکلای پرونده اعلام می کنیم  که بحث پول گرفتن پدر فرید از متهمان، شایعه و دروغ محض است و یکی از مواردی که دارند شایعه می سازند همین است که جو روانی راه بیاندازند و باید دانست این شایعه پردازی ها بیشتر از سمت افرادی است از ناحیه متهمان، که مردم را سرد کنند نسبت به کشف حقیقت و کنش گری و دیگری اینکه ما وکلا تحت تأثیر قرار بگیریم. اما آنچه که برای ما وکلا محرز شده این است که چنین اتفاقی نیافتاده و صحت ندارد و از مردم هم خواهش می کنیم که این موضوعات و دیگر موارد شایعه را جدی نگرفته و به آن ها دامن نزنند».

این وکلا در خاتمه باتوجه به ابعاد گسترده چنین پرونده هایی از کارشناسان و متخصصان حوزه روانشناسی و... خواستار شدند که این مسایل را ریشه یابی کرده و به صورت ویژه روی آن کار کنند تا دیگر شاهد چنین فجایع دردناکی نباشیم. /

* مصاحبه: زیبا امیدی فر 

کد خبر 2774617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha