این داد و این میدان / محمدحامد پورجعفری

سرویس کرمانشاه _ محمدحامد پورجعفری از چهره های صاحب نظر حوزه رسانه، فرهنگ و جامعه، در یادداشتی به موضوع گم شدن 210 میلیارد تومان از درآمدهای متعلق به مرزنشینان در پاوه و مطرح شدن آن از تریبون نماز جمعه توسط حاج ماموستا ملاقادر قادری، پرداخته و خواهان پیگیری این موضوع توسط مسئولین شده است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ تریبون نماز جمعه درماهیت اصیل خویش، جایگاهی ست که در آن مشروعیت حاکمیت بازتولید  ونظارت و نقد مردم نیز هم از زبان یک عالم دینی به ساختار  و مسئولین امر اعلام می گردد تا هم اشتباهی مدیریتی تکرار نشود و هم با مسببینش قاطعانه برخورد شود.

جایگاهی که بنابر ویژگی های آن ، قاعدتا باید به دست افرادی سپرده شود که عدالت و صراحتشان از دیگر افراد شهر بیشتر باشد تا مسئولین دست کم از بیم نقدهای امام جمعه هم که شده است، دامان خویش را از هر ابهامی دور بدارند و مردم نیز برای شنیدن حرفهای دل خویش از زبان عالم عادل شهر، لحظه شماری کنند.

بنابر همین رویکرد، خصوصا از هنگام صفویه به بعد که جنبه مشروعیت بخشی به حاکمیت از جانب علما ، پررنگ تر شده است، حضور و تایید ساختار از جانب عالمان دینی هماره امری مهم و خطیر برای حاکمیت به شمار می آمده و ساختارهای پیشین نیز هماره در پی تعامل و دست کم حفظ ظاهر شئونات شرعی برای تاییدات امام جمعه و عالم شهر بوده اند.

اما مردم کرمانشاه سالیانی ست که  کمتر شاهد کارکرد موثر نقد و نظارت تریبون امام جمعه بر رویکرد مدیران و مسئولین بوده اند ، کارکردی که اگر چنانچه که بایسته است، باشد کرمانشاه چنین جولانگاه مدیران ناکارآمد و به تبع آن بالانشینی های نمودار های فقر و فلاکت و بیکاری و فساد اداری، نمی شد و از طرفی هم اعتبار آن تریبون در نزد مسئولین و مردم بسیار متفاوت تر از اکنون بنظر می رسید و بنابر همین اعتبار هر جمعه صف های در هم تنیده ی مردم نه تنها خود مسجد جامع را بلکه خیابان هم همجوار راهم سرشار می کرد.

گلایه اخیر امام جمعه محترم پاوه در تریبون نمازجمعه پیرامون گم شدگی ۲۱۰ میلیارد تومان پول مرز نشینان! با وجود پیگیری های مکرر وی نمونه ای از همین ماجرا ست.

در تحلیل گفتمان سخنان اخیر وی، هم می توان قدرت فساد اداری را در گم شدگی ها! دید و هم تحلیل قدرت بازدارندگی تریبون نماز جمعه را در مبارزه با مواردی از این دست را و هم عدم تفوق نظر امام جمعه بر ساختار اداری شهرستان را، هرچند مسئله تاسف بار اخیر سه میلیارد دلاری چای دبش و سکوت چند هفتگی تریبون های نماز جمعه در این پیرامون، موجبات دلخوری خیل مردم و دلسوزان دین را فراهم آورد، اما بازهم بهره مندی از تریبون نماز جمعه برای افشای چنین پستوهایی و بیان دردهای مردم آنهم از جانب فردی که در سالیان بلند زعامتش با وجود هجمه های مکرر، توانسته دامان خویش را شائبه های فراگیر بدور بدارد،  هنوزهم میتواند اعتبار این تریبون را نگه داشته و بر آن بیفزاید.

بهر روی اگر قرار بر روشنگری و پاسخگویی  ست، این گوی و این میدان! روشن است که دادستان مرکز استان و رییس کل دادگستری استان،  بیش از هر کس دیگر باید پیرامون اظهارات امام جمعه پاوه، واکنش نشان دهند و برای مردم در این پیرامون روشنگری کنند، تا هم به مردم استان ، یادآوری شود که همچنان جایگاه امام جمعه و تریبون نماز جمعه میتواند پایگاهی برای گفتن حرف های دلشان و بر خورد با  شبکه های آمیخته ی قدرت و فساد باشد و هم مسئولین بدانند که اگر کوتاهی کنند، امام جمعه ها، چشم بینای مردم و زبان گویای آن خواهند بود.
 

کد خبر 2765026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha