پاسکاری در انتقال صنوف آلاینده قروه/مردم: صدای ما را بشنوید

سرویس کردستان- انتقال صنوف آلاینده قروه در حالی وامانده که علیرغم صدور حکم قانونی در میدان پاسکاری متولیان به پروسه امروز و فردا گره خورده و در این میان صدای اعتراض مردم شنیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، دو سال از صدور حکم انتقال صنوف آلاینده قروه می گذرد. دو سالی که در دست انداز وعده ها و پروسه امروز و فردا مانده و نهادهای متولی هم یا همدیگر را مقصر در کم کاری می دانند یا مشغول پاسکاری اجرای حکم به هم هستند و در این میان صنوف مزاحم بهره منفعت طلبی خویش را می برند و مردم هم چوب بی تفاوتی و بی توجهی مسئولان را می خورند! مردمی که در حرف و شعار برای مسئولان مهم اند اما در عمل هیچ حقوقی ندارند!

پاسکاری در انتقال صنوف آلاینده قروه/مردم: صدای ما را بشنوید

وعده های بر زمین مانده

دهم مرداد ماه سال ۱۴۰۱ بود که حکم انتقال صنوف آلاینده صادر و به تمامی صنوف مزاحم و آلاینده داخل شهر ابلاغ شد. حکمی که هربار به بهانه های مختلف یا اجرا نمی شد و یا حین اجرا با پادرمیانی و یکسری برخوردهای دوگانه مسئولان معلق ماند و حالا که در دو سالگی خود به سر می برد دیده می شود نه تنها متولیان امر قصد اجرای حکم را ندارند بلکه تمامی وعده هایشان هم به زمین خورده است.

چندی پیش بود که در نشست صنوف مزاحم و آلاینده در شهرداری قروه متولیان امر تأکید کردند که «صنوفی که به شهرک منتقل می شوند، مغازه های آنان داخل شهر به هیچ صنف مزاحم و آلوده ای داده نخواهد شد». این در حالی است که نه تنها صنوف منتقل نشدند بلکه مغازه های آنان را هم صنوف مزاحم گرفته و جایگزین شده اند!

گرچه در این زمینه مجوز و پروانه جدیدی مربوط به صنوف مزاحم و آلاینده برای فعالیت داخل شهر صادر نشده اما این جایگزین شدن صنوف مزاحم داخل شهر در مغازه های خالی شده خود همان گلایه ای بود که بیشتر صنوف مزاحم داشتند. گلایه ای که قول حتمی اماکن و شهرداری و دیگر متولیان را در پی داشت، اما عملی نشد.

پاسکاری در انتقال صنوف آلاینده قروه/مردم: صدای ما را بشنوید

پاسکاری اجرای یک حکم قانونی

طبق قانون حکمی که به دستور مقام قضایی صادر می شود لازم الاجراست. هرچند اجرای قانون خروج صنوف آلاینده نیازی به حکم ندارد و خود باید اجرایی شود اما جدای از اینکه این قانون اجرا نشده بلکه حکم صادره هم به اجرا نرسیده است. حکمی که به گفته نماینده دادستانی باید به اجرا برسد و اما و اگر هم ندارد. این گفته مقام قضایی در حالی است که تمامی نهادهای متولی اجرا نشدن حکم را به یکدیگر پاس می دهند و هرکدام دیگری را مقصر می دانند. متولیان اماکن و صمت شهرداری را عامل اجرا نشدن حکم می دانند و شهرداری اما از همکاری نکردن دیگر متولیان منجمله نیروی انتظامی می گوید و معلوم نیست نقش مدیر ارشد شهرستان یعنی فرماندار در این زمینه چیست و چرا خواستار قطعیت در اجرای حکم نیست و یا نظارت بر این کم کاری ها را ندارد!؟

هرچند مجری قانون ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده شهرداری است اما اجرای این قانون نیاز به یک همکاری همه جانبه برای جلوگیری از هرگونه تنش و برخورد قهری دارد و در این میان باید پرسید در صورت همکاری نکردن دیگر نهادها آیا شهرداری مجوز برخورد با کسانی که ممکن هست تشنج ایجاد کنند را خواهد داشت یا نه!؟

 در هر صورت این پاسکاری نمی تواند کم کاری مسئولان مربوط در این زمینه را کمرنگ کند چرا که وقتی این کار در قالب یک کمیسیون تشکیل و تصمیم گیری می شود پس در اجرای آن هم همه نقش داشته و باید پای کار باشند.

پاسکاری در انتقال صنوف آلاینده قروه/مردم: صدای ما را بشنوید

صنوف مزاحم: می رویم اگر...

یکی از شروطی که صاحبان صنوف آلاینده روی آن برای رفتن تأکید دارند مسیر دسترسی به شهرک است. برای شهرک تعمیرکاران دو مسیر تعیین شده که یکی نزدیک تر و دیگری دورتر است. مسیر دورتر الان هم در دسترس قرار دارد اما به دلیل طولانی بودن مسافت، صنوف این مسیر را قبول ندارند و مسیر دیگر که نزدیک تر است هم به دلیل اینکه هنوز به طور کامل آماده نشده باب میل صنوف قرار نگرفته؛ در همین زمینه بیشتر صاحبان این صنوف در مراجعه به خبرنگار کردپرس اظهار داشتند که اگر مسیر دسترسی به شهرک از سمت دانشگاه پیام نور (مسیر نزدیک تر) آسفالت و بهسازی شود قطعاً همگی به شهرک نقل مکان خواهیم کرد.

شهردار قروه هم پس از اطلاع از این خواسته صنوف اعلام کرد که مسیر شهرک از سمت دانشگاه پیام نور در حال آماده سازی بوده و به زودی اتمام می یابد.

با این وصف باید دید آیا این صنوف بعد از اتمام مسیر دسترسی حاضر به نقل مکان هستند یا نه دنبال بهانه های جدید می دوند و همچنان در برابر رفتن مقاومت دارند!؟

پاسکاری در انتقال صنوف آلاینده قروه/مردم: صدای ما را بشنوید

افزایش معضلات صنوف آلاینده

صنوف آلاینده همان طور که از نامشان پیداست هم آلودگی صوتی دارند و هم آلودگی زیست محیطی و بهداشتی و ... اینکه صنوف قوانین مرتبط به عابران پیاده و حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند یک طرف و اینکه بهداشت محیط و نظم روانی را هم در نظر نمی گیرند طرف دیگر قرار دارد به طوری که منجر به وضعیت ناجور غیربهداشتی در سطح محلات شهری شده و تمامی محلات درگیر این صنوف، تبدیل به فاضلاب و پسماندهای صنوفی شده اند که حتی حاضر به تعبیه کردن یک سطل زباله برای خود نیستند و نه تنها تمامی زباله های خود را داخل جوی آب رها می کنند بلکه پسماند روغن هایشان را هم کنار درختان و در فضای سبز می ریزند و با این کار باعث خشک شدن درختان تمامی این مناطق شده اند.

بوی تعفن این وضعیت در کنار آلودگی صوتی و وجود سد معبر و... همه باعث شده تا زندگی شهروندان مختل و هر روز خود را با اعتراض و نارضایتی بگذرانند.

پاسکاری در انتقال صنوف آلاینده قروه/مردم: صدای ما را بشنوید

مسئولان فقط حرف می زنند

مسئولان در هر نشستی حق را به مردم می دهند و حرف از حقوق شهروندی می زنند اما در عمل هیچ خبری از حق شهروندی نیست. همین چند روز پیش کارگروه ساماندهی صنوف آلاینده استان تشکیل و بر انتقال صنوف به خارج از شهر تأکید شد؛ موردی که هربار نسبت به آن تأکید می شود اما در زمان اجرا بر صندلی مصلحت می نشیند و کمتر مسئولی برای اجرا قد علم می کند!

پاسکاری در انتقال صنوف آلاینده قروه/مردم: صدای ما را بشنوید

مردم: جواب نگیریم به وزارت کشور می رویم

بسیاری از شهروندان در تماس با خبرنگار کردپرس خواستار پیگیری این مهم و انعکاس مطالبات آنان به مسئولان شدند. آنان می گفتند اگر فرماندار شهرستان یا استاندار کردستان جدیت ندارند و مماشات را بر اجرای قانون ترجیح می دهند، ما برای احقاق حق خودمان به وزارت کشور مراجعه خواهیم کرد.

مردم به دنبال ایجاد کمپین حمایتی از طرح انتقال هستند و در شبکه های اجتماعی خواسته های خود را عنوان و خواستار تسریع در انتقال می شوند.

در واقع معضل صنوف آلاینده تنها شامل شهروندان ساکن نمی شود و باید دانست که گریبان گیر همه خواهد بود و اگر جابجا نشوند در بلند مدت تبعات روانی و زیست محیطی و اجتماعی فراوانی را به بار خواهند آورد. /

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 2773192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha