۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵

صالح مسلم:

قلب اردوغان هر بار با شنیدن نام کوبانی، تیر می کشد + فیلم

پس از کوبانی کُردها سربلندانه می گویند که ما کُردیم
قلب اردوغان هر بار با شنیدن نام کوبانی، تیر می کشد + فیلم

سرویس ترکیه - صالح مسلم که در زمان حملات داعش رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک بود، حالا پس از ۱۰ سال در مصاحبه‌ای به بررسی ابعاد مختلف مقاومت کوبانی در برابر داعش و ترکیه پرداخته است.

داعش در ژانویه ۲۰۱۴ به کوبانی، که همراه با عفرین و جزیره از دست نیروهای رژیم خارج شده و در آن «خودمختاری» اعلام شده بود، چشم دوخت. داعش در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ از سه جهت به کوبانی حمله کرد. در حالی که در سایر مناطق به دلیل ایجاد وحشت، بدون مواجهه با مقاومت قوی پیشروی کرده بود، به دلیل سیاست‌های ترکیه انتظار داشت که کوبانی را نیز به سرعت تصرف کند، اما با مقاومتی تاریخی مواجه شد. مقاومت مردم کوبانی که ماه‌ها به طول انجامید، به آغاز پایان داعشی تبدیل شد که به کابوس وحشتناک بشریت بدل شده بود. حملات داعش پس از ۱۳۴ روز مقاومت دفع شد. پس از این حملات، نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) با عملیات‌های پیاپی، داعش را از تمامی شهرهای سوریه بیرون راندند. با فروپاشی قدرت جنگی داعش و تبدیل آن به گروه‌های سلولی، رهبر آن، ابوبکر البغدادی کشته شد. رهبران بعدی داعش نیز کشته شدند.

صالح مسلم، که در زمان حملات داعش رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک بود، حالا پس از ۱۰ سال در مصاحبه‌ای با امراله آجار خبرنگار خبرگزاری مزوپوتامیا درباره آن حملات و مقاومت شکل گرفته در برابر آن مقابل آن سخن گفت.

کوبانی تاریخ‌ساز شد

مسلم با بیان اینکه مقاومت کوبانی مسیر تاریخ را تغییر داد، گفت: «در تاریخ لحظاتی وجود دارند که مسیر تاریخ را تغییر می‌دهند. تاریخ در کوبانی تغییر کرد. انسان وقتی در آن لحظه است این را درک نمی‌کند، اما وقتی از آن بیرون آمده و به گذشته نگاه می‌کنی، می‌فهمی که بسیاری از چیزها تغییر کرده است. تاریخ به پیش و پس از کوبانی تقسیم شد. هیچ‌کس حتی فکرش را نمی‌کرد که شهری کوچک مانند کوبانی بتواند میزبان چنین مقاومتی بزرگ باشد. ما هم چنین چیزی را تصور نمی‌کردیم. دشمنی وحشی در برابر ما بود، نیرویی که توسط برخی برای نابودی کردها ایجاد شده بود. این حمله یک حمله برنامه‌ریزی‌شده بود. کسانی که دستور این حمله را دادند، برای دفن کردن ملت کرد در صفحات غبارآلود تاریخ اقدام کرده بودند. تلاش بر این بود که در نظم جدید جهانی که در خاورمیانه شکل می‌گرفت، کردها جایی نداشته باشند. برای همین داعش وارد عمل شد. در ژوئن ۲۰۱۵ در آلمان جلسه‌ای برگزار شد و در آن جلسه تصمیم حمله به کوبانی گرفته شد. آن زمان ما از این موضوع بی‌خبر بودیم، اما بعدها از این مسائل باخبر شدیم. تمامی قدرت‌های هژمونیک در این موضوع دخیل بودند و برخی از کردهای همکار نیز به این ماجرا پیوسته بودند.»

کسانی که در برابر تاریکی مقاومت کردند، کردها بودند

مسلم با اشاره به اینکه داعش پیش از حمله به کوبانی در مدت کوتاهی بسیاری از شهرهای عراق و سوریه را اشغال کرده بود، گفت: «کوبانی آخرین ایستگاه برای دستیابی به اهدافشان بود. اما این محاسبات در کوبانی به هم ریخت. کوبانی تمام نقشه‌ها را نابود کرد. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که کردها چنین مقاومت جانانه ای کنند. کردها با مقاومت کوبانی گفتند: "ما هم در خاورمیانه هستیم." کوبانی اثبات وجود مردم کرد است. کسانی که حمله ۱۵ سپتامبر را برنامه‌ریزی کرده بودند، در برابر مقاومت کردها مجبور به تغییر نقشه‌هایشان شدند. قدرت‌هایی که نقشه‌های خود را بازنگری کردند، نمی‌توانستند از بازیگر تازه پیداشده یعنی مردم کرد چشم‌پوشی کنند. جهان دید که کسانی که در برابر تاریکی مقاومت کردند، کردها بودند. کردها که در محاسبات جایی نداشتند، با مقاومت، زمینه‌ساز شکل‌گیری یک معادله جدید شدند. پس از ۱۳۴ روز و آزادی کوبانی، چشم همه جهان به کوبانی دوخته شد. اما در این ۱۰ سال گذشته هنوز مشکلات حل نشده‌اند. همه به دنبال ادامه دادن به هرج‌ومرج به نفع خود هستند. به همین دلیل خطر هنوز از بین نرفته است. راه‌حل، مردم کرد هستند. بدون مردم کرد نمی‌توان راه‌حلی تصور کرد. ما یک پروژه داریم. خودگردانی دموکراتیک در عمل کارآیی خود را ثابت کرده است. ملت دموکراتیک راه‌حل است. این پروژه متعلق به مردم کرد سوریه است. این پروژه متعلق به کسانی است که در کوبانی شهید شدند و مقاومت کردند. آنها هستند که می‌توانند این مسئله را حل کنند. آنها هنوز هم در حال مبارزه و پرداخت هزینه هستند. مردم باید این واقعیت را ببینند.»

هر جان باخته در کوبانی یک کتاب است

مسلم با یادآوری فراخوان عبدالله اوجالان، رهبر در بند PKK در ۲۲ سپتامبر، زمانی که حملات در جریان بود، گفت: «اوجالان گفت: "سقوط کوبانی یعنی سقوط تمام جغرافیای کردستان. همه باید بر اساس این واقعیت عمل کنند." پس از این فراخوان، هزاران نفر از مناطق مختلف به سمت کوبانی حرکت کردند.»

مسلم تأکید کرد که این فراخوان تأثیر زیادی در آزادی کوبانی داشت و افزود: «اوجالان به دلیل این که با مردم کوبانی زندگی کرده بود، آنها را به خوبی می‌شناخت. او اگرچه در کوبانی نبود، اما می‌دانست که در آنجا چه می‌گذرد. کسانی که در کوبانی مقاومت کردند، شاگردان او بودند. هدف از این حمله واضح بود. اوجالان به خوبی می‌دانست که داعش با چه هدفی حمله کرده است. اوجالان این خطر را درک کرد و فراخوان داد. مردم فراخوان را به خوبی درک کردند و آن را پذیرفتند. مردم از همه جا به کوبانی آمدند. نه تنها کردها، بلکه جوانان از کشورهای دیگر هم به سمت کوبانی آمدند. اگر موصل مقاومت کرده بود، شاید رقه هم مقاومت می‌کرد. اما هیچ‌کس جز کوبانی مقاومت نکرد. کوبانی ۱۳۴ روز مقاومت کرد و به همین دلیل نیروهای ائتلاف مجبور به کمک شدند. کوبانی نه به وسیله هواپیماها، بلکه به وسیله جوانانی آزاد شد که از مناطق مختلف آمده بودند و با سلاح‌های شخصی و تا آخرین قطره خون مقاومت کردند. جوانان با خون خود تاریخ نگاشتند. حالا وقت آن رسیده که خیانت‌های رخ داده بررسی شود. زوایای مختلف این امر هنوز به طور کامل روشن نشده‌ است و همه این‌ها باید موضوع پژوهش بشوند. کتاب‌هایی در این زمینه نوشته شده‌اند، اما کافی نیست. هر جان باخته در کوبانی خود یک رمان است.»

قلب اردوغان هر بار با شنیدن نام کوبانی، تیر می کشد

مسلم با یادآوری سخنان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، که در تاریخ ۷ اکتبر در دیلوک (غازی آنتپ) درباره کوبانی گفته بود: «کوبانی دارد می رود که سقوط کند»، گفت: «هزاران نفر در بسیاری از شهرها به خیابان‌ها آمدند. کوبانی به دو شکل تاریخ را تغییر داد. نخست، به مردم کرد انگیزه بزرگی داد. از سوی دیگر، نقشه کسانی که بر انکار مردم کرد بنا شده بود، تغییر کرد. آنها هنوز هم این شکست را نپذیرفته‌اند. وقتی اردوغان گفت "همین الان است که کوبانی سقوط کند" امید داشت که این‌ اتفاق رخ دهد. چون به او گفته شده بود که این‌ قصه این گونه به پایان خواهد رسید. داعش، که خود آنها ایجاد کرده بودند، هر روز پیروزی‌های جدیدی به دست می‌آورد. اردوغان احتمال نمی‌داد که کوبانی این روند را تغییر دهد. حتی بعد از ۱۰ سال، هنوز درد این شکست را فراموش نکرده است. هر بار که کلمه "کوبانی" را می‌شنود، قلبش تیر می کشد. مجازات‌هایی که به سیاستمداران کرد داده می‌شود، انتقام آن شکست سنگین است. آنها با حملات وحشیانه به نیروهای کُرد می‌خواهند انتقام داعش را بگیرند. با به جنگ واداشتن گروه‌های داعشی در کوه‌های کردستان، به دنبال انتقام‌گیری هستند.

کُردها خیانت "کرم های درخت" را فراموش نمی کنند

ملسم افزود: «داعش که در کوبانی شکست خورد، امروز به نیروهای کُرد حمله می‌کند. در کنار آنها کسانی هستند که به ظاهر کُرد هستند، اما در واقع "کرم درخت" هستند (کنایه از کسانی که از درون آسیب می‌زنند). همگی با هم تلاش می‌کنند تا انتقام داعش را بگیرند. مردم کرد، همان‌طور که سیاستمداران کرد حامی خود را فراموش نخواهند کرد، این "کرم‌های درخت" را نیز فراموش نخواهند کرد.»

حملات به کردستان سوریه با هدف احیای داعش

مسلم در ادامه با اشاره به اینکه حملات ترکیه و نیروهای شبه‌نظامی تحت امر آن به شمال و شرق سوریه در طول ۱۰ سال گذشته بی‌وقفه ادامه داشته است، گفت: «مردم کرد، حتی پس از گذشت ۱۰ سال، همچنان از کوبانی محافظت می‌کنند. همان‌قدر که دوستان کوبانی افزایش یافتند، دشمنانش نیز بیشتر شدند. ترکیه برای انتقام گرفتن از کسانی که در جنگ علیه داعش پیشگام بودند، آنها را هدف قرار می‌دهد. حملات برای احیای داعش به هدف خود نخواهند رسید.»

پس از کوبانی، کردها در همه جا با سربلندی می گویند که "ما کُردیم"

صالح مسلم در پایان با اشاره به اعتماد به نفسی که پیروزی کوبانی به مردم در کردستان سوریه داده است، گفت: «شاید پیش از کوبانی، کردها از اینکه بگویند "من کرد هستم" خجالت می‌کشیدند، اما امروز در هر جایی با سرافرازی اعلام می کنند "من کرد هستم." کوبانی و مقاومت مردم کرد بود که این فرهنگ را تغییر داد. اگر کوبانی را فراموش کنیم، به وضعیتی بدتر از گذشته بازخواهیم گشت. همه باید کوبانی را الگوی خود قرار دهند. برخی ملت‌ها در طول صد سال یک قهرمان به دنیا می‌آورند و با آن قهرمان برای صدها سال به گذشته و تاریخ خود افتخار می‌کنند. قهرمانان کرد هزاران نفر هستند و در زندگی روزمره مردم حضور دارند. با این حال، ما قهرمانان خود را نادیده می‌گیریم. همه باید به حقیقت خودشان رو بیاورند. مردم کرد باید از ارزش‌های خود محافظت کنند. کوبانی متعلق به تمام ملت‌هایی است که برای آن خون دادند. آرزوها و امیدهای ما بزرگ هستند. مردم ما با حقیقت کوبانی مقاومت می‌کنند. کسانی پیروز خواهند بود که پیشگام دموکراتیزه شدن هستند و پیروزی از آن مردم کرد خواهد بود. ملت دموکراتیک راه‌حلی برای تمام هرج‌ومرج‌ها (در کردستان سوریه) خواهد بود.»

*این مصاحبه بدون کمترین دخل و تصرفی از زبان ترکی به فارسی برگردانده شده است.

منبع: مزوپوتامیا

برگردان به فارسی: کردپرس - سرویس ترکیه 

کد خبر 2775292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha