خَبر خمیر مایهٔ نَظَر / حبیب الله مستوفی

سرویس کرمانشاه _ استاد حبیب الله مستوفی از چهره های پژوهشگر و صاحب نظر حوزه تاریخ، فرهنگ و فولکلور در منطقه هورامان در تازه ترین مطلب خود به مناسبت به بهانهٔ فرارسیدن روز خبرنگار مطلبی را به نگارش درآورده است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _

چون سر و ماهیت جان مخبر است
هر که او آگاه تر با جان تر است (مولانا)

یونسکو سوم ماه مَی ( سیزدهم اردیبهشت) را روز جهانی خبرنگار و آزادی مطبوعات نامیده است اما رُخداد ناگوارِ هفدهم مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان و ستاندن بی رحمانهٔ جان یک خبرنگار توسط گروهی جزم اندیشِ ضد صُلحِ شور بختانه مسلَّح ، آن روز رابرای ما به عنوان روز خبرنگار رقم زد.

چرایی این کوتاه نوشت

نکتهٔ قابل تأمل، عجیب و تأسف بار این است که آن واقعه در ولایت و شهر مولانا رُخ نمود و کام ها را تلخ کرد و البته کام کسانی را که کمی مأنوس مولانا هستند بیشتر. این تلخ کامی باعث تولد این نوشته شد تا از سویی سقوط رفتار نا روای جمعی به ظاهر باشنده در محل تولد جلال الدین عریان شود و از سوی دیگر اوج اندیشهٔ مولانا و نوع نگاهش به «خبر» آشکار گردد.

به باور مولانا انسان برخلاف سایر حیوانات از طریق نیوشیدن ( شنیدن ) خبر کمال می یابد نه از راه نوشیدن؛

آدمی فربه شود از راه گوش
جانور فربه شود از حلق و نوش

انسان هرچه بیشتر خبر کسب کند بر وسعت دانشش افزوده می گردد و به تعبیر مولانا جانش قوی تر می شود؛

جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر جانش فزون

فربه شدن جان از طریق اخبار واقعی و پردازش و تجزیه و تحلیل بعدی آن، نظر و دیدگاه انسان را شکل می دهد و این گونه است که جامعه با تنوع دیدگاه ها سامان می یابد.

از نظرگاهست ای مغز وجود
اختلاف مؤمن و گبر و جهود

این منظومه وقتی کامل می شود که متوجه  می شویم رفتار و نوع عملکرد هر کسی وابستهٔ نظر و نوع نگاه اوست ، همان نگاهی که ریشه در خبرها دارد؛

فرعِ دید آمد عمل بی هیچ شک
پس نباشد مردم الّا مَردُمَک

لاجرم صداقت، جسارت و شهامت در انعکاس اخبار آنچنان که رُخ می دهند، جدای از خوش و ناخوش های فردی یا گروهی در جامعه جایگاهی ویژه دارد و هرگونه تهدید و تحدیدی در این مسیر خمودگی و بی تفاوتی و انزوای جبران ناپذیر صاحب نظران و خدمتگزاران را رقم خواهد زد و برعکس، سرزندگی، پویایی و پیشرفت جامعه در گرو گردش آسان و پردازش دقیق اخبار، گزارش ها و نتایج تحقیقات صحیح میدانی است و همه باید برای باز ماندن این پنجره کوشش کنیم و قدر شناس زحمات خبرنگاران واقعی باشیم. آنانی که با وجودسختی ها و کاستی ها،قلم را ابزار بیان بی پردهٔ اخبار دقیق و درست کرده اند.

باز باش ای باب بر جویای باب
تا رسد از تو قشور اند لُباب

کد خبر 2773731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha